دانشکده فنی و مهندسی

ساخت دستگاه پرینتر سه بعدی جهت تولید محصولات کاکائویی

دانشکده مهندسی مکانیک

ساخت نمونه آزمایشگاهی دستگاه پرینتر سه بعدی برای تولید محصولات کاکائویی

پرینتر ساخته شده فقط یک نمونه آزمایشگاهی می‌باشد و در تلاش هست که در سال های  آتی به یک طرح صنعتی تبدیل شود. این پرینتر پایان نامه دانشجوی مهندسی مکانیک آقای رامتین جوادی جم زیر نظر استاد راهنما جناب آقای دکتر علی سعداله برای اولین بار در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و فرهنگ ساخته شده است.

اهمیت پروژه تعریف شده

کاکائو یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌هاست و استفاده از آن در شکل و طرح دلخواه می‌تواند برای شهرت و رونق یک قنادی، رستوران و ... تأثیرات فوق‌العاده‌ای داشته باشد. چاپ سه‌بعدی غذایی یک فن‌آوری امیدوارکننده جدید است که قادر به ایجاد اشکال پیچیده مواد غذایی است. ارتباط صنعتی توسعه و تولید مواد غذایی با چاپ سه‌بعدی، دارای پتانسیل ایجاد و تولید غذا در یک فرمت پیشرفته‌تر است، که یک تغییر جدید در صنعت غذایی خواهد بود. همچنین می‌توان مواد غذایی شخصی‌ سازی‌شده از لحاظ شکل و ترکیب غذایی را ایجاد کرد. برای محکم کردن این تکنولوژی امیدوار کننده به‌ عنوان یک ابزار قدرتمند برای مواد غذایی, نیاز به درک کامل از اجزا و استراتژی‌های تأمین به‌منظور افزایش قابلیت اطمینان می‌باشد. در کشورما کمتر به صنعت چاپ مواد غذایی دقت شده هست و چاپ مواد غذایی می‌تواند پتانسیل بالایی در اشتغال کشور ایجاد کند.

روند طراحی دستگاه

برای طراحی دستگاه پرینتر سه‌بعدی کاکائو مشابه به روش FDM عمل شد. از سرنگ شست شوی گوش به‌عنوان مخزن کاکائو استفاده شد. نیاز بود که دو استپر موتور در خلاف جهت هم قرار بگیرند، یکی برای فشردن سرنگ به جهت پایین برای خروج کاکائو و یکی دیگر برای بالا بردن سرنگ برای ریختن لایه به لایه مواد بر روی یکدیگر. از روش کارتزینی برای ساخت دستگاه استفاده شد. شماتیک عملکرد دستگاه به‌صورت عکس زیر هست:

بخشی از قطعات مورد استفاده در دستگاه پرینتر سه بعدی در شکل زیر آمده است:

شکل ظاهری دستگاه به شکل زیر هست:

عکس زیر از روند کاری دستگاه می‌باشد:

عکس زیر نیز محصولات خوراکی هستند که توسط این دستگاه تولید شده است: