دانشکده فنی و مهندسی

پروژه های پایانی دفاع شده

دانشکده مهندسی مکانیک

پروژه های پایانی دفاع شده

ورودی های 94 و 93

1- فاطمه السادات علاالدینی (شماره دانشجویی: 931273004)

عنوان پایان نامه: بررسی و ساخت لوله کامپوزیتی مقاوم در برابر بارهای ضربه ای (پایان نامه مشترک)

استاد راهنما: جناب آقای دکتر رضوی

چکیده:

استفاده از کامپوزیت ها در صنعت، صرفه‌جویی اقتصادی زیادی به همراه داشته که علت اصلی آن پایداری بسیار زیاد کامپوزیت های پایه پلیمری و مقاومت بسیار خوب آنها در محیط های خورنده است.در این تحقیق از لوله های فلزی ۴/۳ اینچ ، رزین اپوکسی و الیاف شیشه بافته استفاده شده است. نمونه های مورد نظر به طول ۳۰ سانتی متر و به روش لایه چینی دستی به صورت ۳،۵و۶لایه ساخته شده اند.هدف از این کار مقایسه ی میزان مقاومت در برابر بار ناگهانی لوله تقویت شده با الیاف شیشه-رزین اپوکسی در لایه های مختلف و لوله گالوانیزه میباشد.در این تحقیق از تست های خمش و سقوط وزنه برای بررسی میزان مقاومت استفاده شده است.در آزمایش سقوط وزنه ، لوله تقویت شده ۶ لایه ۲۰۰۰۰نیوتن و لوله گالوانیزه ۱۲۰۰۰ نیوتن بازتاب میکند که تقریبا ۴۰٪ از نیرو وارده را بازتاب و ۳۰٪ از انرژی حاصل ضربه را جذب میکند.در آزمایش خمش ، نتایج بیشترین میزان تحمل نیرو را در ۳لایه به ۱۹۸۰ نیوتن و در ۶ لایه ۲۵۲۰ نیوتن نشان میدهد.

*****************************************************************************************

2- دلارام اعظمی (شماره دانشجویی: 941273006)

عنوان پایان نامه: شبیه سازی سخت کاری تکه مرکزی سوزن ریل به روش انفجاری

استاد راهنما: جناب آقای دکتر طباطبایی قمی

چکیده:

دوراهی در ریل راه آهن یک قطعه مخصوص است که امکان تغییر مسیر را در جهت معین برای وسایل نقلیه ریلی فراهم می کند. یکی از قسمتهای مهم در این قطعه، تکه مرکزی سوزن ریل است که این امکان را فراهم می کند تا قطار هنگام عبور از یک خط به خط دیگر جا به جا شود و مسیر قطار را تعیین میکند. در سال‌های اخیر تکنیک‌های تقویت سطح برای بهبود سختی، استحکام، مقاومت در برابر سایش و افزایش عمر خستگی برای فلزات و آلیاژهای مختلف به کار گرفته شده است. یکی از این روشها استفاده از انفجار برای بهبود سختی سطح میباشد. یکی از مناسب ترین مواد برای تولید تکه مرکزی سوزن ریل که تحت تنش بسیار قرار میگیرند، فولاد آستنیتی منگنزدار (فولاد هادفیلد) است. در این تحقیق به شبیه سازی عددی بار انفجاری بر روی تکه مرکزی سوزن ریل با استفاده از روش المان محدود در نرمافزار آباکوس پرداخته میشود. نتایج نشان میدهد که با اعمال بار انفجاری بر روی قطعه پارامترهای تنش، کرنش و تغییر شکل پلاستیک بهبود یافته و سختی سطح پس از انفجار افزایش مییابد. همچنین در این مدل، مقدار سختی در عمق قطعه نیز بررسی شده است که با افزایش فاصله از سطح، سختی در عمق قطعه کاهش مییابد.

*****************************************************************************************

3- ایمان حسینی (شماره دانشجویی: 941273024)

عنوان پایان نامه: بررسی نسبت مناسب جریان آب به هوا در یک برج خنک‌کن نیروگاهی

استاد راهنما: سرکار خانم دکتر صدری

چکیده:

سيستم‌هاي خنك‌كن در نيروگاه‌ها به عنوان يكي از مهم‌ترين بخش‌ها شناخته می‌شود. راندمان اين بخش تاثیر زیادی بر راندمان کل نيروگاه دارد. عملكرد برج‌های خنك‌كن می‌تواند تحت‌تاثیر عوامل مختلف تغییر ‌کند. جریان آب ورودی و جریان هوای در حال گردش از جمله‌ی این عوامل می‌باشند. در این خصوص تحقیقات مختلفی صورت گرفته و پروژه حاضر به بررسی تاثیرات این دو فاکتور پرداخته است. در این پروژه اعداد و نسبت‌های مختلف امتحان شده و بهترین حالت معرفی شده است.

*****************************************************************************************

4- رادین گلپایگانی (شماره دانشجویی: 941273050)

عنوان پایان نامه: بررسی عددی سرعت پیشروی و جریان جوشکاری بر توزیع تنش های پسماند در جوشکاری ورقهای فولاد S355J2G3

استاد راهنما: سرکار خانم دکتر معطری

چکیده:

یکی از مهمترین مسائلی که در مهندسی مکانیک مورد بررسی و آزمایش قرار میگیرد، روشها و تأثیرات جوشکاری بر روی سازهها و مکانیزمهای مدنظر است. در جوشکاری، تنشهای پسماند میتواند موجب مشکلات متعددی در سازه، مانند تغییر سازه‌ای بزرگ و غیرقابل تعمیر، شود که علاوه بر ضرر مالی، زمان زیادی صرف تعمیر ویا بازسازی آنها میشود. عوامل زیادی میتواند بر مقدار تنش پسماند تأثیر گذار باشد. از این عوامل میتوان به سرعت پیشروی و جریان جوشکاری اشاره کرد. در این مقاله به تحلیل و محاسبه میزان تأثیر دو عامل مذکور بر روی ورقههای S355J2G3 که در ساخت دکلهای مخابراتی، جرثقیلها و یدککشها کاربرد فراوانی دارند، با استفاده از نرم افزار SYSWELD پرداخته شده است. پس از اعتبارسنجی این نرم افزار و تحلیلهای مختلف، نتیجه گیری شد که در فرآیند جوشکاری بر روی ورقههای فولادی S355J2G3، با بالا رفتن سرعت پیشروی، تنش پسماند در قطعات افزایش می یابد. از طرفی با افزایش جریان الکتریکی، تنش پسماند تا حدود تنش نهایی بالا می رود و سپس کاهش مییابد.

*****************************************************************************************

5- محمدحسین علیپور برزگر (شماره دانشجویی: 941273046)

عنوان پایان نامه: بررسی و ساخت لوله کامپوزیتی مقاوم در برابر بارهای ضربه ای (پایان نامه مشترک) 

استاد راهنما: جناب آقای دکتر رضوی

چکیده:

استفاده از کامپوزیت ها در صنعت ، صرفه‌جویی اقتصادی زیادی به همراه داشته که علت اصلی آن پایداری بسیار زیاد کامپوزیت های پایه پلیمری و مقاومت بسیار خوب آنها در محیط های خورنده است.در این تحقیق از لوله های فلزی ۴/۳ اینچ ، رزین اپوکسی و الیاف شیشه بافته استفاده شده است. نمونه های مورد نظر به طول ۳۰ سانتی متر و به روش لایه چینی دستی به صورت ۳،۵و۶لایه ساخته شده اند.هدف از این کار مقایسه ی میزان مقاومت در برابر بار ناگهانی لوله تقویت شده با الیاف شیشه-رزین اپوکسی در لایه های مختلف و لوله گالوانیزه میباشد.در این تحقیق از تست های خمش و سقوط وزنه برای بررسی میزان مقاومت استفاده شده است.در آزمایش سقوط وزنه ، لوله تقویت شده ۶ لایه ۲۰۰۰۰نیوتن و لوله گالوانیزه ۱۲۰۰۰ نیوتن بازتاب میکند که تقریبا ۴۰٪ از نیرو وارده را بازتاب و ۳۰٪ از انرژی حاصل ضربه را جذب میکند.در آزمایش خمش ، نتایج بیشترین میزان تحمل نیرو را در ۳لایه به ۱۹۸۰ نیوتن و در ۶لایه ۲۵۲۰ نیوتن نشان میدهد.

*****************************************************************************************

6- آرمین فرهناک(شماره دانشجویی: 942273001)

عنوان پایان نامه: مدلسازی دستگاه پرینتر سه بعدی با تکنولوژی مدلسازی لایه گذاری ذوب شونده

استاد راهنما: جناب آقای دکتر رضوی

چکیده:

چاپ سه بعدی شامل مجموعۀ فرآیند‌هایی است که در آن مواد به صورت لایه‌به‌لایه به یکدیگر پیوند داده می‌شوند تا یک شیء سه‌بعدی ساخته شود. از مزیت‌های استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی می‌توان به استفاده از مواد کمتر نسبت به روش‌های دیگر تولید و همچنین تولید آسان‌تر قطعات با اشکال پیچیده‌تر اشاره کرد. هدف از این پایان نامه مدلسازی یک پرینتر سه بعدی با تکنولوژی لایه گذاری ذوب شونده می‌باشد که با هزینه پایین و دقت بالا قابل ساخت و بهره برداری باشد. در این پایان نامه یک پرینتر دونازله با امکان تولید قطعه با ابعاد 20×20×20 سانتی‌متر ، با بدنه آلومینومی و با استفاده از استپر موتور و با اتکا بر برد آردوینو مدلسازی شده است. برای مدلسازی سه‌بعدی این پرینتر از نرم افزار کتیا ورژن 5 استفاده شده است.

*****************************************************************************************

7- امیر حسین مهین زعیم (شماره دانشجویی: 941273058)

عنوان پایان نامه: بررسی تاثیر ایجاد باد مصنوعی بر سرمازدگی بهاره درختان میوه

استاد راهنما: جناب آقای دکتر صالحی

چکیده:

همه ساله در فصل بهار با بازشدن شکوفه های باغات میوه، مهم ترین مشکلی که باغداران را مورد تهدید قرار می دهد، سرمازدگی بهاره ی میوه هاست.در این پروژه سعی بر حل این مشکل از طریق ایجاد جریان هوا در محیط باغ برای جلوگیری از سرمازدگی توسط لرزش ایجاد شده از طریق جریان هوا بر روی شاخ و برگ درختان شده است. در این پروژه فضای فرضی باغ و درختان توسط مدل های ساده ای ار درختان و زمین مدل سازی شده است و برای قرار دادن شرایط مرزی مناسب توسط نرم افزار فلوئنت تحلیلی بر سرعت هوای ایجاد شده در محل های مختلف و بین درختان انجام شده است. همچنین برای ساده سازی و کمتر کردن حجم محاسبات نرم افزار هندسه به صورت متقارن ایجاد شده است. در حقیقت این مکانیزم ضد سرمازدگی زمانی پاسخ مناسبی به حل مشکل ما می دهد که فن های تعبیه شده به صورت تناوبی در حال چرخش حول محور عمودی باشند که علاوه بر ایجاد جریان تناوبی باد مساحتی چندین برابری را پوشش دهند وبه علت کم بودن سرعت چرخش فن حول محور عمودی آن را ثابت فرض می کنیم. برای تحلیل سرعت ها حداقل سرعت5 متر بر ثانیه را حد پایین سرعت مورد نیاز در نظر می گیریم. در این پروژه تحلیل برای چندین سرعت خروجی هوا از فن و همچنین ارتفاع های مختلف فن نسبت به بالاترین ارتفاع شاخه های درختان انجام شده تا بهترین و بهینه ترین پاسخ برای تحلیل پیدا شود.

*****************************************************************************************

8- محمدصادق رضائیان (شماره دانشجویی: 941273028)

عنوان پایان نامه: مزایا و محدودیت‌های ریخته‌گری دایکست و تحلیل پارامترهای فرآیند در نرم‌افزار ProCast

استاد راهنما: جناب آقای دکتر طباطبایی قمی

چکیده:

این مقاله به طور کلی به دو بخش تقسیم می شود که در بخش اول که شامل فصول یک تا سه است، به موضوعاتی از قبیل چگونگی فرآیندهای دایکست، نحوه کار ماشین های دایکست، چگونگی و علت پیدایش این نوع ریخته گری، مزایا، معایب و موانع سر راه این نوع ریخته گری پرداخته شده است. بر فرض مثال در فصل های دوم و سوم، یک به یک مشکلات ایجاد شده برای قالب و قطعه ریخته گری تحت فشار آورده شده و درباره آن ها بحث شده است. همچنین راه حل ها و پیشنهاداتی در راستای رفع این عیوب ارائه شده است که برگرفته از تجربیات و منابع مختلف در این زمینه است. نحوه توضیح به این صورت است که ابتدا نام یک عیب و منشا پیدایش آن ذکر شده و در ادامه با ارائه یک شکل، به توضیح راه های غلبه بر این عیوب پرداخته شده است. همچنین بحثی مبنی بر پوشش کاری مهندسی و بهینه سطوح قالب مطرح شده است که امری بسیار حیاتی در کاهش تنش های موثر و احتمال ایجاد شکست بر اثر خستگی حرارتی در قالب است. بخش دوم پروژه که در فصل چهارم آورده شده، تحلیل های نرم افزاری این روش ریخته گری در نرم افزار مخصوص شبیه سازی و تحلیل فرآیندهای ریخته گری یعنی ProCast آورده شده است که یک نرم افزار تحلیل اجزای محدود مثل Ansys است. طبق تحلیل های نرم افزار، این امکان فراهم شد تا بتوانیم محل های تمرکز تنش و احتمال خستگی حرارتی قالبمان، زمان انجماد نقاط مختلف قطعه، احتمال ترک خوردگی در قطعه و عیوب دیگر احتمالی قطعه موردنظرمان که قطعاتی از جنس آلومینیوم بودند را دریابیم. این امر به ما این توانایی را می دهد تا در صنعت، پیش از برخورد با چنین عیوبی در قطعه و قالب، تمهیدات لازم را برای پیش گیری از آن ها بیندیشیم.

*****************************************************************************************

9- محمد صادقی (شماره دانشجویی: 941273038)

عنوان پایان نامه: بهینه‌سازی توان و وزن چرخدنده‌های ساده به کمک روش‌های فراابتکاری و روش‌های اجزای محدود

استاد راهنما: جناب آقای دکتر سعداله

چکیده:

یکی از راه‌های کاربردی برای انتقال قدرت و گشتاور، چرخدنده ‌ها می‌باشند؛ با پیدایش موتورهای الکتریکی جریان غیرمستقیم اهمیت تجهیزاتی که با گردش دورانی کار می‌کنند بیش از هر زمان دیگری شد که یکی از آن بخش‌های انتقال قدرت و دوار چرخدنده‌ها هستند. چرخدنده‌ها یکی از پرکاربردترین قطعات در صنعت می‌باشند و امروزه بیشتر دستگاه‌های موجود در صنعت دارای چرخدنده هستند که خود نشان از اهمیت بالای آن است. با ظهور اولین رایانه‌ها و پیشرفته‌تر شدن آن‌ها مهندسی مکانیک مانند بسیاری از علوم به سمت مدرن شدن حرکت کرده به این صورت که در این مبحث نرم‌افزارهای بسیاری طراحی و تولید شد و می‌توان از این تحول به عنوان انقلابی در علم مکانیک یاد کرد چرا که هم در هزینه هم در محصول نهایی و همچنین زمان ساخت بهینه‌سازی فوق‌العاده‌ای صورت گرفت. ازجمله نرم‌افزارهای که در این پایان‌نامه از آن‌ها استفاده شده است انسیس و کتیا و متلب هستند که همگی به بهینه‌سازی چرخدنده‌ها در علم مکانیک کمک بزرگی کرده‌اند. در این پایان‌نامه سعی شده تا متغیرهای توان، تعداد دندانه، مدول، ضخامت چرخدنده به بهینه‌ترین شکل ممکن با نرم‌افزار متلب در نظر گرفته و با نرم‌افزارهای کتیا و انسیس مدل‌سازی و تحلیل شوند. در این میان قیودی مثل قید مربوط تنش‌های موجود، مدول، فاصله دو محور چرخدنده، راندمان، ضرایب اطمینان در نظر گرفته می‌شود.

*****************************************************************************************

10- پدرام اشرف میرزا (شماره دانشجویی: 931273003)

عنوان پایان نامه: معرفی و عملکرد ترمز هوشمند

استاد راهنما: جناب آقای دکتر طباطبایی قمی

چکیده:

این پایان نامه بطور کلی عملکرد سیستم ترمز های هوشمند اضطراری خودکار را مورد بررسی و تحقیق قرار می دهد. در ابتدا در فصل اول با سیستم عمومی ترمز بصورت کلی آشنا می شویم و نحوه ی عملکرد و انواع آن را برای درک بهتر سیستم هوشمند مورد بررسی قرار میدهیم. در بخش دوم به معرفی و همچنین بررسی و نحوه ی عملکرد این ترمز ها و همچنین اجزای مختلف آن میپردازیم و ضرورت استفاده از آن ها و اثر گذاری و مزایای این نوع ترمز ها را با توجه به آمار جمع آوری شده بررسی میکنیم. در بخش سوم به بررسی جزئیات این سیستم در خودرو های خارجی و عملکرد تکنولوژی های مختلف این سیستم و نیز سیستم ایمنی خودرو های خارجی میپردازیم و موارد برتر و پیشرو در استفاده از این تکنولوژی را معرفی می کنیم. در بخش بعدی به بررسی شرایط فعلی صنعت خودرو سازی و استفاده از این تکنولوژی در داخل کشور و امکانات و فرصت های بکار گیری آن در داخل و همچنین مزایا و معایب و نیز موانع و مشکلات این امر میپردازیم. و در آخر پس از بررسی موارد ذکر شده، پیشنهاداتی را مبنی بر استفاده از این سیستم در داخل کشور مطرح می کنیم.

*****************************************************************************************

11- مهدی طیبی (شماره دانشجویی: 941273043)

عنوان پایان نامه: طراحی جاذب ارتعاشات برای کابل های فشار قوی

استاد راهنما: جناب آقای دکتر لقمانی

چکیده:

خط انتقال هوایی نوعی از خط انتقال است که در آن از دکل ها و تیرها برای نگه داشتن کابل ها بالای سطح زمین استفاده می شود. با این وجود در نظر گرفتن عوامل مکانیکی موثر در کاهش و افزایش نرخ خرابی خطوط، بسیار حائز اهمیت خواهد بود. کابل ها یکی از اجزای مهم خطوط انتقال می باشند که تحت تاثیر نیروهای خارجی از جمله نیروی باد ارتعاش می کنند. ارتعاش آئولین شایع ترین نوع ارتعاش کابل است که در فرکانس بالا با دامنه کوچک رخ می دهد و به شکست ناشی از فرسودگی رشته های کابل می انجامد. در این پروژه ارتعاشات آئولین خطوط انتقال نیرو هوایی و تاثیر جاذب متحرک و ثابت بر آن مورد مطالعه قرار می گیرد. در این تحقیق از روش اجزاء محدود و قابلیت های نرم افزار آباکوس برای شبیه سازی ارتعاشات آئولین در دو حالت جاذب متحرک و ثابت بهره برده شده است. تاثیر بیشتر جاذب متحرک در دمپ ارتعاشات نسبت به جاذب ثابت یکی از مشاهدات این تحقیق است. همچنین تاثیر پارامترهای دیگر نظیر جرم جاذب، سرعت آن و فرکانس نیروی تحریک بر دامنه ارتعاشات از دیگر موارد مورد بررسی در این پژوهش است. واژه های کلیدی: خطوط انتقال نیرو هوایی، جاذب ثابت/متحرک، ارتعاشات آئولین، روش اجزاء محدود، فرکانس تحریک.

*****************************************************************************************

12- شقایق پروین نیا (شماره دانشجویی: 941273017)

عنوان پایان نامه: ارزیابی فنی-اقتصادی سیستم های تولید همزمان توان و آب شیرین در نیروگاه بندرعباس و ارائه راهکار برای افزایش راندمان واحد

استاد راهنما: سرکار خانم دکتر صدری

چکیده:

هدف از اين پروژه بررسی روش های تولید آب شیرين برای مناطق جنوبی کشور بوده است. برای اين منظورنیروگاه بندر عباس در استان هرمزگان به عنوان نمونه موردی انتخاب شده است. برای میزان کمبود آبشیرين در اين شهر بر اساس اسناد منتشره از سوی وزارت نیرو استخراج گرديد و سیستم های تولیدهمزمان توان و آب شیرين )در قالب چندين سناريو( مدل سازی شد، آنالیز فنی و اقتصادی سناريوهای پیشنهادی انجام و سناريو مناسب برای رفع نیاز آب شیرين منطقه مورد نظر انتخاب گرديد. سپس روش هايی برای بهسازی راندمان و عملکرد نیروگاه مورد بررسی قرار گرفته اند. ابزار حل اين مسئله نرم افزار ترموفلو، ماژول GT PRO می باشد که مدل سازی در آن انجام شده و نتايج استخراج شده است. قیمت تمام شده آب شیرين تولیدی در بخش اقتصادی محاسبه و در پايان سناريو برتر جهت تولید برق و آب شیرين در هرمزگان با استفاده از امکانات و شرايط موجود نیروگاه بندر عباس معرفی می گردد.

*****************************************************************************************

13- سید محمد عماد طباطبایی (شماره دانشجویی: 941273042)

عنوان پایان نامه: تحلیل فرکانس طبیعی شکل مود اول تیر یک ترک دار

استاد راهنما: جناب آقای دکتر لقمانی

چکیده:

در این پروژه فرکانس‌های طبیعی و شکل مود طبیعی های تیر ترک‌دار با استفاده از نرم‌افزار تحلیلی آباکوس جهت تطبیق نتایج حاصل از بررسی فرکانس مود های طبیعی با استفاده از روش المان محدود بررسی شده است. در عمل ما به شناسایی و تشخیص اولیه ترک‌ها علاقه‌مند هستیم هدف از این پروژه دستیابی به دقیق‌ترین نتایج حاصل از بررسی تیر ترک‌دار یکسر درگیر می‌باشد. این نتایج می‌توانند کمک شایانی به ما در زندگی روزمره نمایند بصورتی که از مشکلاتی که ممکن است بوجود آیند از نظر مالی و جانی جلوگیری کنند. در این پروژه سعی شده است با استفاده از نرم افزار های سالیدورکس و آباکوس دقیق ترین فرکانس ها استخراج شود و به بررسی آنها پرداخته شود.

*****************************************************************************************

14- جواد ریاضت (شماره دانشجویی: 941273029)

عنوان پایان نامه: بهینه سازی متغیرهای مجهول مدل تک دیودی و دودیودی سلول خورشیدی به روش الگوریتم بهینه سازی شبکه عصبی

استاد راهنما: جناب آقای دکتر سعداله

چکیده:

شناخت دقیق پارامترهای سلول خورشیدی از داده‌های آزمایشگاهی اهمیت حیاتی در طراحی، کنترل کیفیت سلول‌های خورشیدی و برآوردهای عملکرد آن‌ها دارد. تجمیع یا مرتب‌سازی مشخصه ها و ویژگی های سلول‌های خورشیدی واحد به مجموعه ای از سلول ها (پنل خورشیدی) معمولا ً براساس یک نقطه عملیاتی واحد بر روی منحنی مشخصه جریان-ولتاژ ( I - V ) یکی از این سلول ها انجام میشود. یک روش جایگزین برای پیش‌بینی عملکرد سلول و غربالگری سلولی با مدل‌سازی سلول با استفاده از یک مدار الکتریکی معادل ارائه شده‌است که در آن پارامترهای دخیل در مدل مذکور مربوط به یک پدیده فیزیکی در دستگاه هستند. این مدل‌های تحلیلی می‌توانند با یک مشخصه دو نمایی دوگانه با هفت پارامتر، با یک مشخصه دو نمایی دوگانه با پنج پارامتر یا یک معادله نمایی واحد با چهار یا پنج پارامتر نشان داده شوند. در این مقاله ما یک تکنیک شناسایی پارامتر مبتنی بر روش الگوریتم شبکه عصبی را بر اساس مدل تک دیودی ومدل دو دیودی برای سلول های خورشیدی تجاری سیلیکونی با قطر 57 میلیمتررا پیشنهاد میدهیم. نتایجی که از الگوریتم شبکه عصبی بدست آمده اند قابل قبول و امیدوار کننده و تقریبا بهتر از نتایج بدست آمده از روش های مطالعه شده دیگر میباشند.

*****************************************************************************************

15- امیر حسین دودانگه (شماره دانشجویی: 941273026)

عنوان پایان نامه: بررسی اثر زاویه منحرف کننده های جریان بر نرخ انتقال حرارت و افت فشار در مبدل های حرارتی فشرده

استاد راهنما: جناب آقای دکتر سعداله

چکیده:

این پایان نامه در رابطه با بهینه سازی نرخ انتقال حرارت و افت فشار در مبدل های حرارتی پوسته و لوله از نوع فشرده با حضور منحرف کننده های جریان میباشد. این مسئله از یک سیال گرم با دمای ثابت 350 کلوین داخل لوله ها و یک سیال سرد با دمای 300 کلوین که در پوسته ی مبدل حرارتی جریان دارد، تشکیل شده است. در این پایان نامه هدف، تحلیل این سیستم در راستای افزایش نرخ انتقال حرارت در حین کمترین میزان افت فشار ممکن است. برای دستیابی به این هدف، منحرف کننده هایی با توجه به موج های سینوسی طراحی شده اند و تحت چند زاویه ی حمله متفاوت مورد بررسی قرار گرفته اند تا تاثیرات این زوایا و پارامترهای هندسی بر روی نرخ انتقال حرارت از لوله ها و افت فشار در طول مبدل مشخص شود. این مسئله در حالت پایا و به صورت دوبعدی در جریان آرام سیال، با استفاده از روش المان محدود گسسته سازی شده در اعداد رینولدز 400 تا 1000 با استفاده از نرم افزار فلوئنت (Fluent) تحلیل شده است. شبکه بندی هندسه نیز از نوع با سازمان و از المان های چهار وجهی تشکیل شده است. برای برطرف سازی مشکلات وابستگی فشار و سرعت در معادلات حاکم (ناویر استوکس و پیوستگی) نیز از روش حل عددی (Coupled) استفاده شده است. در نهایت منحرف کننده های سینوسی در زاویه حمله °20 که بهینه ترین میزان انتقال حرارت و افت فشار در مبدل حرارتی را به خود اختصاص داده اند، در دسته ی موارد انتخابی میباشند.

*****************************************************************************************

ورودی های 95

1- عماد علیشیری (شماره دانشجویی: 951273064)

عنوان پایان نامه: طراحی و تحلیل زنجیر چرخ بهینه مناسب برای تمامی خودروها

استاد راهنما: جناب آقای دکتر لقمانی

چکیده:

همه ساله با شروع فصل سرما شاهد تصادفات ناگواری به دلیل جاده¬های پوشیده از برف و یخ هستیم. دایره این صدمات به حدی است که حتی خودروهای دو دیفرانسیل را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. در این بین تجهیزات زیادی با هدف کلی افزایش سطح اصطکاک مابین لاستیک خودرو و جاده در شرایط برف و یخ ساخته شده¬اند که هیچ یک کامل نبوده ودر کنار مزیتهایشان دارای معایبی غیر قابل انکار میباشند. منجمله عیب بزرگ اکثر آنها خودکار نبودن آنها، عدم ترمز گیری مناسب، عدم تعادل و پایداری مناسب در پیچها است. که این موضوع موجب زحمت زیاد و خسارات جبران ناپذیری برای انسان میشود. در مواقعی بدلیل خطای انسانی شاهد صدماتی به خودرو وسرنشینان نیز میباشیم. مکانیزم زنجیرچرخ طراحی شده با هدف از بین بردن محدودیتهایی از جمله سایز لاستیک، نوع خودرو و همچنین افزایش کنترل و تسلط راننده در شرایط خاص آب وهوایی طراحی شده است که مزیتهای تمامی زنجیرچرخهای ساخته شده تا به امروز را دارا بوده و معایب آنها را بطورکامل برطرف مینماید.

*****************************************************************************************

2- پوریا جعفری مقدم (شماره دانشجویی: 951273030)

عنوان پایان نامه: تحلیل کامل چرخهی ترمودینامیکی برایتون به همراه اجزای خنک کن میانی، گرم کن میانی و بازیاب،به تفکیک و باهم به کمک نرم افزار متلب

استاد راهنما: جناب آقای دکتر صفرزاده

چکیده:

حوزه‌ی اصلی کار و تحقیق در این پایان‌نامه پیرامون چرخه‌ها و سیکل‌‌های تولید کار و بصورت ویژه سیکل برایتون ‌‌می‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. راه‌‌های افزایش بازده توضیح داده شده و سپس به تحلیل ترمودینامیکی این چرخه خواهیم پرداخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. علاوه بر چرخه‌ی برایتون، در این پایان نامه به تحلیل چرخه ی برایتون به همراه بازیاب، خنک کن میانی و گرم کن میانی به تفکیک و سپس در یک تحلیل نهایی به تحلیل چرخه ی برایتون به همراه تما‌‌می‌جزء‌‌های ذکر شده خواهیم پرداخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. تما‌‌می‌تحلیل‌ها در این پایان‌نامه به کمک ‌‌‌نرم‌افزار متلب انجام گردیده و نتایج از آن استخراج شده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

*****************************************************************************************

3- زهرا امیر احمدی (شماره دانشجویی: 951273013)

عنوان پایان نامه: طراحی و ساخت نمونه آزمایشگاهی Fixture در صنعت دندانپزشکی

استاد راهنما: جناب آقای دکتر سعداله

چکیده:

*****************************************************************************************

4- نوید شیرزادی (شماره دانشجویی: 951273051)

عنوان پایان نامه: بررسی راهکار فنی جایگزینی برج تر با برج خشک جهت بهبود مشکل تأمین آب نیروگاه بعثت

استاد راهنما: سرکار خانم دکتر صدری

چکیده:

با توجه به تغییرات شرایط آب و هوایی و کاهش بارندگی‌ها در بخش‌های مختلف ایران در دهه‌های اخیر، منابع طبیعی کاهش قابل توجهی داشته است و نیاز به مدیریت منابع آبی ضروری به نظر می‌رسد. به منظور کاهش مصرف آب در برج‌های خنک‌کن تر نیروگاه حرارتی بعثت، امکان‌سنجی تبدیل برج خنک‌کن تر به برج خنک‌کن خشک از لحاظ فنی و اقتصادی و نیز اثرات زیست‌محیطی این جایگزینی به صورت تحلیلی مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین در این تحقیق به مرور عوامل اصلی ایجاد محدودیت تولید در نیروگاه بعثت پرداخته شده است. بدین منظور ابتدا مدل ترمودینامیکی سیکل نیروگاه توسط نرم‌افزار ترموفلو شبیه‌سازي شده و با استفاده از اطلاعات طراحی اجزاي مختلف سیکل، تا حد امکان دقیق شده است. سپس با استفاده از اطلاعات حاصل از آزمون عملکرد انجام گرفته روي این نیروگاه، مدل ساخته شده بر وضعیت کنونی آن منطبق گشته تا مقدار آب مصرفی در هر حالت محاسبه گردد. در پایان مقدار آب صرفه‌جویی شده در سال برای هر وضعیت محاسبه می‌شود.

*****************************************************************************************

5- رامتین جوادی جم (شماره دانشجویی: 951273031)

عنوان پایان نامه: ساخت دستگاه پرینتر سه بعدی جهت چاپ محصولات کاکائویی

استاد راهنما: جناب آقای دکتر سعداله

چکیده:

چاپ سه بعدی کاکائو فرآیند تولید محصولات کاکائویی با استفاده از انواع مختلف تکنیک‌های تولید افزایشی است . بیشتر موارد معمول ، سرنگ‌های مخصوص مواد غذایی مواد چاپ را نگهداری می‌کنند که پس از آن نازل، مواد غذایی را لایه به لایه اکسترود میکند.پرینتر سه بعدی کاکائو میتواند با ایجاد محصولات خاص و جذاب در رونق کسب و کار قنادی ها و رستوران ها تاثیر به سزایی بگذارد.

*****************************************************************************************

6- زهرا اکبری (شماره دانشجویی: 951273011)

عنوان پایان نامه: بررسی تأثیر ابعاد هندسی دیوار ترومب بر عملکرد حرارتی آن

استاد راهنما: جناب آقای دکتر صفرزاده

چکیده:

دیوار ترومب در وجه جنوبی ساختمان که بیشترین دریافت تابش خورشیدب در طول روز را دارد ساخته می‌شود و برای گرمایش ساختمان در فصل سرما به‌کار می‌رود. اجزای اصلی این دیوار یک کانال عمودی است که در سمت بیرون آن یک شیشه یا پوشش شفاف وجود دارد و در سمت دیوار یک صفحه فلزی سیاه‌رنگ به نام جاذب (بین کانال و دیوار) قرار دارد. تابش خورشید در طول روز از پوشش شفاف عبور کرده و به صفحه جاذب مي‌رسد. صفحه جاذب گرم شده و گرما از طرق هدايت (رسانش) و از طريق ديوار به سطح داخلي اتاق مي‌رسد. سطح داخلي ديوار نيز به صورت جابجايي با هواي داخل اتاق تبادل حرارت مي‌کند و هواي اتاق گرم مي‌شود. ضخامت کانالريا، ارتفاع کانال، عرض کانال، ميزان تابش خورشيد، ضريب گسيل و ضريب جذب صفحه جاذب از عوامل مؤثر بر عملکرد حرارتي ديوار ترومب هستند که در اين مطالعه، اثر ابعاد هندسي کانال بر عملکرد حرارتي ديوار بررسي شده‌است. به این منظور معادلات حاکم در محیط MATLAB تحلیل و سپس نمودارهای لازم ترسیم شده‌است.

*****************************************************************************************

7- سید یوسف سید محسنی (شماره دانشجویی: 951273048)

عنوان پایان نامه: ارزیابی فنی استفاده از حرارت دودکش بویلرهای نیروگاه طرشت و استفاده از آن در سیکل کالینا جهت تولید برق

استاد راهنما: سرکار خانم دکتر صدری

چکیده:

بهينهسازي مصرف سوخت در نيروگاههاي حرارتي از جمله سرفصلهاي مهم صرفهجويي مصرف انرژي در كشور محسوب ميگردد. در اين راستا و با توجه به رشد ميزان مصرف انرژي در نيروگاههاي كشور و وجود محدوديتها و چالشهاي موجود در تأمين سوخت فسيلي مورد نياز نيروگاهها، براي هر يك از نيروگاههاي كشور به عنوان يك موضوع قابل اعتنا مطرح گرديده است. در این راستا، پروژه حاضر به بازیابی گرمای اتلافی از دودکشهای نیروگاهی پرداخته است. به منظور تحقق این امر، سیکل کالینا (که همان سیکل رانکین با تفاوت در سیال عامل یعنی آب و آمونیاک با ویژگی بارز ایجاد نقطه جوش متغیر در فشار ثابت می باشد)، مورد مطالعه قرار گرفت تا در کنار نیروگاه انتخابی (شهید فیروزی- طرشت) از گرمای دود خروجی دودکش به عنوان منبع گرمایی در آن استفاده شده و بتوان برق تولید کرد. ابزار تحلیل این مسئله نرم افزار ترموفلکس می‌باشد که به مدل‌سازی یک واحد از نیروگاه پرداخته شد که پس از صحه‌سنجی آن، سیکل کالینا با توجه به نتایج دود خروجی مدلسازی و نتیجه‌گیری شد. نتایج این مدلسازی، تولید توان خالصی در حدود2080 کیلووات را نشان میدهد که توان خالص کل نیروگاه را در حدود 5 درصد افزایش می‌دهد. با توجه به تحلیل محیط زیستی، این سیکل به دلیل کاهش دمای دود خروجی به محیط و عدم استفاده از سوخت فسیلی اضافی، آسیب‌های کمتری به محیط زیست وارد خواهد کرد. بنابراین راه حل مناسبی برای استفاده از حرارت اتلافی از نیروگاهها به شمار میرود. تنها نکته قابل تأمل در این راه کار (بر اساس تحلیل اقتصادی انجام شده)، هزینه بالای راهاندازی در مقایسه با سایر واحدهای نیروگاهی میباشد.

*****************************************************************************************

8- محمد رجبی (شماره دانشجویی: 951273044)

عنوان پایان نامه: سیستم تعلیق خودرو با استفاده از سیال MR (سیستم تعلیق مغناطیسی)

استاد راهنما: جناب آقای دکتر طباطبایی قمی

چکیده:

در این پروژه ابتدا به بررسی کامل سیستم های تعلیق مغناطیسی و دمپرهای MR می پردازیم و حالت بهینه طراحی دمپرهای MR را با بررسی نتایج آزمابشگاهی مربوط به سیالات MR بدست می آوریم. در قدم بعد تاثیر استفاده از کنترلر یا واحد پردازش(سیستم تعلیق فعال) را با شبیه سازی معادلات دینامیکی هفت درجه آزادی یک خودرو در محیط سیمولینک (Simulink) متلب بررسی می کنیم و نتایج را با حالت بدون کنترلر (سیستم تعلیق غیرفعال) مقایسه می کنیم که خلاصه ای از نتایج به شرح زیر است: 1- حالت بهینه طراحی دمپر های MR با حداقل کردن طول دریچه دمپر 2-مقایسه RMS های شتاب و جابجایی در سیستم های تعلیق فعال و غیر فعال  (RMS شتاب خودرو در حالت فعال 31.8 درصد نسبت به حالت غیرفعال بهبود پیدا می کند. RMS جابجایی خودرو در حالت فعال 38 درصد نسبت به حالت غیرفعال بهبود پیدا می کند).

*****************************************************************************************

9- محمدرضا عابدی (شماره دانشجویی: 951273056)

عنوان پایان نامه: بهینه سازی پارامتر های طراحی یاتاقان های شیار عمیق به وسیله ی الگوریتم های شبکه عصبی و چرخه آب

استاد راهنما: جناب آقای دکتر سعداله

چکیده:

طراحی یاتاقان های غلتشی همواره چالشی در زمینه مهندسی مکانیک بوده است. در این پایان نامه بهینه سازی عمر خستگی و ظرفیت دینامیکی یاتاقان های غلتشی به وسیله الگوریتم های طراحی ای که شناخته شده اند به نام های الگوریتم شبکه عصبی(NNA) و الگوریتم چرخه آب(WCA) بررسی میشود. همچنین عمر خستگی مستقیما با ظرفیت دینامیکی پایه متناسب است. این روش های بهینه سازی برای یاتاقان های شیار عمیق به کار گرفته می شوند که بر اساس سرعت مجاز و نحوه بارگذاری طراحی باید قید های هندسی و قدرتی را ارضا کنند. پارامترهای هندسی که بر روی عمر خستگی تاثیر می گذارند عبارتند از تعداد المان های غلتشی، قطر ساچمه، قطر گام، ضرایب شعاع منحنی مسیر داخلی و خارجی. علاوه بر این، پنج پارامتر ثابت در معادلات قیود استفاده می شوند. برای اعتبار سنجی عملکرد الگوریتم شبکه عصبی و الگوریتم چرخه آب، نتایج بهینه سازی پارمترها توسط الگوریتم های دیگر آورده شده است که مقایسه نتایج نشان داد الگوریتم شبکه عصبی و الگوریتم چرخه ی آب با دقت بالاتری نسبت به سایر الگوریتم ها به راه حل بهینه نزدیک است. از مطالعات فهمیده شد که هرچقدر که اندازه ی یاتاقان افزایش پیدا میکند، قطر گام گرایش دارد تا متانسب و مشابه با قطر گوی افزایش پیدا کند.و همچنین تعداد گوی ها نیز با یاتاقان ها افزایش پیدا میکنند. و همینطور از نتایج نتیجه گیری شد که تعداد بیشتر گوی همیشه فایده رسان نیست، حتی گوی هایی با قطر بزرگتر و تعداد کمتر عمر خستگی بهتری را نتیجه داده اند.

*****************************************************************************************

10- نوید شیرزادی (شماره دانشجویی: 951273051)

عنوان پایان نامه: بررسی راهکار فنی جایگزینی برج تر با برج خشک جهت بهبود مشکل تأمین آب نیروگاه بعثت

استاد راهنما: سرکار خانم دکتر صدری

چکیده:

با توجه به تغییرات شرایط آب و هوایی و کاهش بارندگی‌ها در بخش‌های مختلف ایران در دهه‌های اخیر، منابع طبیعی کاهش قابل توجهی داشته است و نیاز به مدیریت منابع آبی ضروری به نظر می‌رسد. به منظور کاهش مصرف آب در برج‌های خنک‌کن تر نیروگاه حرارتی بعثت، امکان‌سنجی تبدیل برج خنک‌کن تر به برج خنک‌کن خشک از لحاظ فنی و اقتصادی و نیز اثرات زیست‌محیطی این جایگزینی به صورت تحلیلی مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین در این تحقیق به مرور عوامل اصلی ایجاد محدودیت تولید در نیروگاه بعثت پرداخته شده است. بدین منظور ابتدا مدل ترمودینامیکی سیکل نیروگاه توسط نرم‌افزار ترموفلو شبیه‌سازي شده و با استفاده از اطلاعات طراحی اجزاي مختلف سیکل، تا حد امکان دقیق شده است. سپس با استفاده از اطلاعات حاصل از آزمون عملکرد انجام گرفته روي این نیروگاه، مدل ساخته شده بر وضعیت کنونی آن منطبق گشته تا مقدار آب مصرفی در هر حالت محاسبه گردد. در پایان مقدار آب صرفه‌جویی شده در سال برای هر وضعیت محاسبه می‌شود.

*****************************************************************************************

11- هومن پوررستمی (شماره دانشجویی: 951273025) و سینا نجاری کلانتری (شماره دانشجویی: 951273085) و علی بن سعید (شماره دانشجویی: 951273021)

عنوان پایان نامه: طراحی Plant نفتی در منطقه آزادگان جنوب

استاد راهنما: جناب آقای دکتر رضوی

چکیده:

مدل سازی و تحلیل تنش Piping در Plant های نفتی و گازی همواره مورد توجه مهندسان مکانیک قرار گرفته است. میدان نفتی منطقه آزادگان جنوب، یکی از بزرگترین میادین نفتی کشور با مساحت 440 هزار کیلومتر مربع و با بهره برداری بیش از 320 هزار بشکه نفت در روز می باشد. در این پروژه مدل سازی و تحلیل تنش Piping یکی از واحد های بهره برداری نفتی این منطقه انجام گرفته است. مدل سازی این Plant نفتی توسط یکی از قدرتمند ترین نرم افزار های Piping به نام PDMS صورت گرفته است. خطوط بحرانی این واحد توسط نرم افزاری پر کاربرد در تحلیل تنش لوله ها به نام Caesar ii انجام گرفته است. علاوه بر موارد یاد شده، مدارک پرکاربرد در فرآیند پروژه از جمله Plot Plan، Line List، Standard Pipe Suport و سایر مدارک مبتنی بر استاندارد های ASME و IPS توسط گروه تدوین شده است.

*****************************************************************************************

12- اشکان صادقی آهنگر (شماره دانشجویی: 951273052)

عنوان پایان نامه: بررسی اثر سرعت حرکت الکترود بر میزان تنش پسماند ایجاد شده در جوشکاری سر به سر ورق‌های فولادی

استاد راهنما: جناب آقای مهندس کمالی

چکیده:

وجود تنش‌های پسماند به عنوان تنش‌های ثانویه در کنار تنش‌های اولیه ناشی از بارگذاری سازه‌های مهندسی می‌تواند موجب از کار افتادگی سازه تحت بارهای کمتر از حد انتظار و کاهش مقاومت به خستگی و شکست گردد. از طرفی آزادسازی این تنش‌ها در حین کارکرد سازه می‌تواند موجب بروز اعوجاج خطای ابعادی و هندسی گردد. از این رو اطلاع از میزان تنش‌های پسماند در سازه به منظور کنترل و کاهش آن همواره در صنایع مورد توجه بوده است. یکی از مهمترین روش‌های اتصال فلزات به یکدیگر جوشکاری است که باعث پیوستگی مولکولی میان قطعات می‌گردد. در جوشکاری به دلیل وجود آمدن تنش پسماند و احتمال ایجاد و رشد ترک و شکست قطعه، دانستن اندازه تنش‌های پسماند ایجاد شده بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در این مطالعه به بررسی اثر سرعت حرکت الکترود در فرآیند جوشکاری قوسی بر روی تنش پسماند ایجاد شده در دو ورق فولادی که به صورت لب به لب به یکدیگر متصل شده اند می‌پردازیم. بدین منظور از نرم افزار آباکوس برای مدل سازی قطعه و شبیه سازی فرآیند جوشکاری به روش المان محدود استفاده شده‌است. پس از مدلسازی قطعه در نرم افزار با استفاده از سابروتین دیفلاکس شار حرارتی مربوطه به قطعه اعمال شده و تنش‌های پسماند آن را می‌توان اندازه گیری نمود.

*****************************************************************************************

13- پارسا قهرمانی (شماره دانشجویی: 951273067)

عنوان پایان نامه: طراحی و ساخت نمونه آزمایشی واکر هشت چرخ سالمندان

استاد راهنما: جناب آقای دکتر سعداله

چکیده:

امروزه اهمیت استفاده از و سایل و تجهیزات کمک حرکتی مناسب برای سالمندان بیش از گذشته احساس می شود. این پایان نامه به موضوع طراحی و تولید یک واکر جدید اختصاص یافته است که پا سخگوی نیاز های آن دسته از ا فرادی باشد که نمی توانند از واکر های معمولی استفاده کنند. باید دقت داشت ، طراحی محصول بگونه ای باشد که ایمنی کار بر ان را تضمین کند و همچنین استفاده از آن ساده و قیمت آن مناسب باشد. پس قبل از شروع به کار لازم بود با قوانین و استاندارد های این حوزه آشنا شویم. بعد از مطالعه قوانین و تحقیق در باره ابعاد استاندارد واکر ها ، فرآیند طراحی آغاز گشت. سپس به کمک نرم ا فزار CAD یک مدل سه بعدی از طرح تهیه شد. این طرح از نظر مهندسی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت تا اطمینان حاصل شود که از استحکام کافی نیز بر خور دار است. پس از آن ، مواد و ابزار مورد نیاز را سفارش داده و یک نمونه از روی مدل ساختیم. در انتها ، لازم بود عملکرد و سیله مورد آزمایش قرار گیرد . با انجام چند تست و مقایسه نتایج کار ایی و قابلیت اطمینان نمونه ارزیا بی شد و این مرحله نیز به اتمام رسید. در این پایان نامه اطلاعاتی در باره مشکلات شایع سالمندان و مشخصات انواع واکر ها گرد آوری شده و مراحل و روش انجام پروژه ، که در اینجا به صورت مختصر بیان شد، توضیح داده شده است.

*****************************************************************************************

14- محمد محبی نیا (شماره دانشجویی: 951273074)

عنوان پایان نامه: طراحی سردخانه

استاد راهنما: جناب آقای دکتر صفرزاده

چکیده:

سردخانه ها، نوعي از انبارهاي ذخيره سازي مواد غذايي هستند كـه در آنها مواد غذايي مختلف از طریق ايجاد سرمايش تا مدت معيني حفظ و نگهداري گردند . معمولاً سردخانه ها به نحوي ساخته می شوند که تنها توانايي ذخيره سازي يكي از انواع محصولات بالاي صفر و زير صفر را دارنـد. اما برخي از سردخانه هـا مي توانند هر دو نوع محصول را در سالن هاي جداگانه نگهداري كنند كه به آن ها سردخانه هاي دو مداره می گوينـد . گـاهي بر اثر وجود شرايط خاص، ميزان محصولاتي كه نياز بـه ذخيـره سـازي در سالن هاي بالاي صفر را دارند كاهش می یابد و در چنين شرايطي لازم اسـت، سالن هاي بالاي صفر سردخانه ها به نحوي طراحي شده باشند تا بتوانند در صورت نیاز، به سالن هاي زیر صفر تغییركـاربري دهنـد. بـه ايـن سـالن ها در پروژه، سالن هاي دو منظوره گفته می شود، يك سردخانه دو مداره و دو منظوره به نحوي طراحي شـده است كه هم از قابليت ذخيره دو نوع محصول با دماهاي متفاوت (دو مداره) و هـم از قابلیت تغيير كاربري در سـالن ها بـر حسـب نيـاز (دو منظـوره) برخوردار است . سپس قابليت تغييـر کاربري سالن هاي بـالاي صـفر از سه جنبة فضاي قرارگيري محصولات بر مبنـاي رعايـت اسـتانداردها، جوابگو بودن موتورخانه و سیستم هاي برودتي سردخانه در صورت تغيير کاربري و صرفه اقتصادي ساخت چنین سردخانه هايي در مقايسه با سردخانه هـاي دو مداره؛ مورد بررسي قرار گرفته است .پروژه حال حاضر مربوط به طراحی سردخانه در شهر تهران- بلوار هجرت- مخازن آمادگاه پدافند هوایی می شود، که تعداد 4 پرسنل دارد.

*****************************************************************************************

15- محمد حسن حسینمردی (شماره دانشجویی: 951273033)

عنوان پایان نامه: بررسی تأثیر نانوسیال اکسید مس بر انتقال حرارت در جریان آرام در یک لوله با شار حرارتی یکنواخت

استاد راهنما: جناب آقای دکتر صفرزاده

چکیده:

هدف این پروژه بررسی تاثیرات جریان آرام نانوسیال در انتقال حرارت و افت فشار یک لوله با شار حرارتی ثابت و مقایسه آن با آب بوده است. در این پژوهش نانوسیال تشکیل شده از ذرات اکسید مس در غلظت‌های حجمی 05/0، 1/0 و 2/0مد نظر بوده و به صورت یک سیال با خواص جدید در نظر گرفته شده است. سیال عامل آب و نانوسیالات با غلظت‌های حجمی مختلف تراکم ناپذیر و نیوتنی فرض شده‌اند.. ابزار حل این مسئله نرم افزار تجاری انسیس فلوئنت می¬باشد. معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی از روش المان محدود گسسته سازی شده است. جریان سیال در لوله ی هدف آرام می‌باشد در نتیجه برای حل معادلات مربوط به جریان آشفته از شبیه ساز Laminar نرم‌افزار انسیس استفاده شده است. شبکه بندی دامنه¬ی حل مسئله به صورت با سازمان صورت گرفته است. مسئله به صورت دو بعدی و با تقارن محوری نسبت به محور لوله ی هدف در نظر گرفته شده است. ؛ همچنین شار در طول دیواره ی لوله، ثابت می¬باشد. تاثیرات حاصل بر ضریب انتقال حرارت جابجایی و افت فشار در 5 عدد رینولدز(800Re=، 1100Re=، 1400Re= ، 1700Re= و2000=Re) بررسی شده است.

*****************************************************************************************

16- امیر حسین مهدوی میمند (شماره دانشجویی: 951273081)

عنوان پایان نامه: طراحی، تحلیل و ساخت راه پله و میز نور تاشوی دیواری

استاد راهنما: جناب آقای دکتر سعداله

چکیده:

افزایش جمعیت، پیشرفت تکنولوژی و محدودیت امکانات ساختمان سازی، طراحان را به سمت استفاده از شیوههای نوین طراحی و حداکثر استفاده بهینه از فضا هدایت میکند. از اینرو مهندسان به استفاده از طرحها و ایدههایی که حداقل اتلاف فضایی و مصالحی را داشته باشد و در عین حال کارایی و امکانات مناسب را ارائه دهد ترغیب میشوند. یکی از این ایدهها ساخت راه پله تاشو وانواع میز های تاشو میباشد، تا شرایط مناسبی را برای بناهایی با محدودیت مکانی ایجاد کند و علاوه برافزودن امکانات محیط باعث اشغال فضا نشود. در این مقاله سعی میشود به معرفی دو نمونه از راه پله و میز نور تاشو بپردازیم که طراحی این سازهها با استفاده از نرمافزار سالیدوورک بوده و تحلیل آنها به صورت دستی میباشد و پس از آن به مراحل ساخت و نصب اشاره شده و در نهایت موفقیت آمیز بودن کلی کار مورد ارزیابی قرار میگیرد.

*****************************************************************************************

17- امید نجم آبادی (شماره دانشجویی: 951273086)

عنوان پایان نامه: تحلیل تنش خمشی و تماسی در چرخدنده‌های مارپیچ و مقایسه با استاندارد آگما

استاد راهنما: جناب آقای مهندس کمالی

چکیده:

یکی از راه های کاربردی برای انتقال قدرت و گشتاور ، چرخدنده ها می‌باشند؛ چرخدنده ها یکی از پر کاربرد ترین قطعات در صنعت می‌باشند و امروزه بیشتر دستگاه های موجود در صنعت دارای چرخدنده بوده و با توجه به نقش کلیدی چرخدنده درصنعت لازم به بررسی جامعی درباره علل خرابی چرخدنده ها ونیز جلوگیری از وقوع آن انجام گیرد. در طراحی چرخدنده ها هنگام انتقال قدرت تنش های بسیاری وجود دارد ، تنش های تماسی و خمشی در دندانه های چرخدنده یکی از اصلی ترین عامل های خرابی در چرخدنده ها می‌باشد. در این پروژه تمرکز بر اعتبار سنجی مقاومت دندانه های چرخدنده مارپیچ در برابر تنش خمشی و تماسی با استفاده از استاندارد AGMA و روش المان محدود (FEM) در نرم افزار ANSYS شده است که نتایج همخوانی نسبتاً خوبی را نشان می‌دهد.

*****************************************************************************************

18- علی وطن دوست (شماره دانشجویی: 951273089)

عنوان پایان نامه: بررسی انتقال حرارت در کانال‌های موج‌دار

استاد راهنما: سرکار خانم دکتر صدری

چکیده:

یکی از مشکلات حال حاضر دنیا، بحران انرژی می‌باشد، به همین جهت برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های مختلف، کارهای تحقیقاتی بسیاری انجام شدهاست. مبدل‌های حرارتی از جمله تجهیزاتی هستند که سهم زیادی در مصرف انرژی در صنایع مختلف دارند؛ از این‌ جهت افزایش بازده این تجهیزات سبب کاهش مصرف انرژی می‌شود. به همین دلیل در این پروژه، به بررسی موجدار کردن هندسه کانالها که یکی از راهکارهای افزایش انتقال حرارت در مبدلها میباشد، پرداخته شده است. بررسی افزایش انتقال حرارت در کانال‌های موج‌دار با تمرکز بر تأثیر هندسه کانال و نیز آرایش مختلف فینها انجام شده است. هندسه کانال-های مورد بررسی، سینوسی بوده و جریان موجود در این کانال‌ها از نوع آرام میباشد. در روش تحقیق از روش¬های حل عددی در نرمافزار انسیس-فلوئنت بهرهبرده شده است. مدلسازی و صحه سنجی نتایج انجام شده است. چگونگی افزایش انتقال حرارت با تبدیل کانال صاف به کانال موج‌دار و همچنین آرایش‌های متفاوت فین‌ها در کانال‌های موج‌دار از جمله نتایج این بررسی محسوب میشود.

*****************************************************************************************

19- پویا اسمعیلی (شماره دانشجویی: 951273008)

عنوان پایان نامه: بررسی تاثیر ابعاد هواگرمکن خورشیدی بر عملکرد حرارتی آن

استاد راهنما: جناب آقای دکتر صفرزاده

چکیده:

انرژی خورشیدی پاک‌ترین و در دسترس‌ترین انرژی شناخته شده است و کاربردهای فراوانی دارد. هواگرمکن خورشیدی، به عنوان یک نمونه از گیرنده‌های مسطح خورشیدی، یکی از کاربردهای این انرژی است. از هواگرمکن خورشیدی به منظور تولید هوای گرم و نیز ایجاد تهویه مطبوع در ساختمان استفاده می‌شود. ساختمان ساده آن متشکل از یک کانال قائم است که یک وجه آن صفحه جاذب و وجه دیگر پوششی شفاف است. هوای سرد اتاق از قسمت زیرین کانال وارد می‌شود و بر اثر انتقال حرارت جابجایی طبیعی با صفحه جاذب، دمای آن افزایش و بر اثر نیروی شناوری به سمت بالای کانال جریان می‌یابد و وارد فضای مسکونی می‌شود. در تحقیق پیش رو، با استفاده از مدل‌سازی ریاضی در نرم‌افزار متلب، تاثیر ابعاد کانال بر عملکرد حرارتی هواگرمکن بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهد که بازده هواگرمکن با افزایش ارتفاع کانال افت می‌کند اما افزایش عمق کانال موجب افزایش بازدهی می‌شود.

*****************************************************************************************

20- علیرضا اثناعشری (شماره دانشجویی: 951273002)

عنوان پایان نامه: بررسی عددی انتقال حرارت در یک لوله حلقوی با پره

استاد راهنما: جناب آقای دکتر صفرزاده

چکیده:

با افزایش روز افزون هزینه‌های تأمین انرژی شامل ایجاد و یا خریداری آن با توجه به حذف یارانه‌های مربوطه و تعیین ارزش واقعی نهاده‌های انرژی، استفاده بهینه از آن، جلوگیری از هدر رفت آن از طرق مختلف از جمله تعویض سیستم های قدیمی با تکنولوژی های جدیدتر، برطرف نمودن عیوب تجهیزات، افزایش راندمان تجهیزات با ایجاد تغییرات ساختاری و یا استفاده از تکنولوژی های نوین در آن‌ها، اهمیت فوق العاده‎‌ای یافته است. امروزه مبدل‌های حرارتی، نقش انکارناپذیری در بازیافت انواع حامل های انرژی (خاصه از نوع حرارتی) ایفا نموده فلذا افزایش راندمان اینگونه تجهیزات، مخصوصا با استفاده از انواع فین ها با توجه به راندمان بسیار بالای حرارتی، بسیار مورد توجه قرار گرفته و استفاده از آن‌ها در صنایع گوناگون، بسته به نوع انتخابی، دیر زمانی است که آغاز گردیده است. در این پژوهش، انواع مبدل‌های حرارتی ابتدا معرفی گردیده و سپس یک مبدل حرارتی لوله‌ای هم مرکز با فین های مستطیل شکل در نرم افزار انسیس شبیه سازی شد. سپس اعتبار سنجی داده های شبیه سازی با مراجع انجام گردید. بررسی های حاصله نشان از آن دارند که افزایش تعداد فین ها اثر قابل ملاحظه ای در افزایش راندمان مبدل را دارند اما افت فشار ناشی از استفاده از فین ها باعث ایجاد محدودیت در تعداد فین ها می‌شود.

*****************************************************************************************

21- امین خان احمدی (شماره دانشجویی: 951273037)

عنوان پایان نامه: بررسی پارامتری سیستم ترکیبی سرمایش تبخیری نقطه شبنم-سرمایش تراکمی

استاد راهنما: سرکار خانم دکتر صدری

چکیده:

سیستم سرمایش تراکمی از گذشته تا‌کنون، پاسخی در‌دسترس برای جایگزینی مکانیزم سرمایش تبخیری مستقیم در مناطقی با رطوبت بالاتر بوده است اما معایبی که استفاده‌ی دائم از این سیستم به همراه دارد، غیر‌قابل چشم‌پوشی است. سیستم‌های سرمایش تبخیری حتی با کاهش دمای خروجی تا دمای نقطه شبنم نیز توانایی ایجاد کامل شرایط آسایش انسان‌ها را در بسیاری از اقلیم‌ها به تنهایی نخواهند داشت. با این اوصاف، نیاز یک سیستم سرمایش ترکیبی که همزمان قدرت سرمایش سیستم‌های سرمایش تراکمی و کاهش مصرف انرژی در سیستم‌های سرمایش تبخیری را دارا باشد، احساس می‌شود. سیستم پیشنهادی در این پژوهش می‌تواند تا ۵۰ درصد از مصرف انرژی الکتریکی بکاهد. در این پژوهش، ابتدا به معرفی سیستم‌های سرمایش تبخیری نقطه شبنم می‌پردازیم، سپس بر روی توصیف و بررسی عملکرد سیستم های ترکیبی، شامل مکانیزم‌های سرمایش تراکمی و سرمایش تبخیری نقطه شبنم و قیاس آن‌ها با سیستم‌های سرمایش تراکمی رایج تمرکز می‌کنیم. روش‌کار در این پژوهش در بررسی پارامتری معادلات برای هر یک از سیستم‌های پیشنهادی و سیستم‌های سرمایش تبخیری مرسوم و قیاس آن‌ها خلاصه می‌شود.

*****************************************************************************************

22- مجتبی بحیرایی (شماره دانشجویی: 951273018)

عنوان پایان نامه: شبیه سازی، طراحی و ساخت بازو رباتیک در حالت سری

استاد راهنما: جناب آقای دکتر رضوی

چکیده:

با پیشرفت تکنولوژی و رفع نیازهای اولیه بشر، انسان خود را درگیر دغدغه های متعالی تری یافت. امروزه ساخت ربات های هوشمند برای آسانتر شدن زندگی و کمک به بالاتر رفتن سطح زندگی انسان ها و کمک به بالابردن توانایی انسان از دغدغه های اصلی متخصصین در این حوزه است. بازوهای مکانیکی (Manipulator) از رابطهای صلبی تشکیل میشوند که به وسیله مفصلهایی که حرکت نسبی رابطهای مجاور را ممکن میسازند، به یکدیگر اتصال یافته اند. بازوهای مکانیکی توانایی انجام عملیات از پیش برنامه ریزی شده متنوعی را در صنایع مختلف دارند. هدف از این پایان نامه شبیه سازی، طراحی و ساخت بازو رباتیک متنوع و کم هزینه میباشد. بدین منظور، از برد Arduino 328P برای مدار الکتریکی، از موتور نوع Servo motor برای جابجایی محورها، از ماژول بلوتوثی HC-05 برای کنترل ربات استفاده شده است. برای طراحی سه بعدی بازو از نرم افزار Solidworks، برای برنامه نویسی برد از نرم افزار Arduino، برای ساخت قطعات از پرینتر سه بعدی استفاده شده است. برای این بازو پنج درجه آزادی در نظر گرفته شده است که با کمک سروو موتور هایی که در محل های مناسب تعبیه شده است کار میکنند.

*****************************************************************************************

23- طاها سلیمانی  (شماره دانشجویی: 951273047)

عنوان پایان نامه: راه های بازیافت انرژی گرمایی در ساختمان

استاد راهنما: جناب آقای دکتر عظیمی فر

چکیده:

بازیابی گرما فرآیند جمع آوری و استفاده مجدد از گرما است که از هر فرآیندی که در غیر این صورت گرما از بین می رود تولید می شود. این می تواند به کاهش مصرف انرژی فرآیند کمک کند و یا گرما می تواند در جای دیگر استفاده شود و هزینه های جاری و انتشار کربن را کاهش می دهد. دستگاه های بازیابی گرما می توانند در بیشتر ساختمان ها استفاده شوند زیرا اکثریت آنها از انرژی برای گرم کردن، سرمایش، تهویه یا بعضی از آنها ممکن است فرآیندهای صنعتی تولید کننده گرما را در خود جای دهند. هدف ما در این مقاله، بررسی میزان هزینه اجرای هر یک از طرح ها و محاسبه پارامترهای اقتصادی آن نظیر بازگشت سرمایه می باشد. در عمل، استفاده از فن آوری های بازیابی حرارت نیاز به استفاده از انرژی بازیابی شده دارد و در این پروزه با استفاده از مستندات موجود و ادعای سازندگان تجهیزات، تحلیل اقتصادی تجهیزات بازیاب گرما انجام داده شد. طبق نتایج بدست امده، بازگشت سرمایه تجهیز اکونومایزر برابر با 7 ماه و تجهیز چرخ حرارتی در حدود 12روز و تجهیز مبدل 4.7 سال خواهد بود.

*****************************************************************************************

24- زهرا عالمی (شماره دانشجویی: 951273058)

عنوان پایان نامه: بررسی پارامترهای چاپ سه بعدی FDM برخواص مکانیکی پلی لاکتیک اسید

استاد راهنما: جناب آقای دکتر رضوی

چکیده:

مدل سازی رسوب ذوب شده یکی از روش های رایج چاپ سه بعدی قطعات پلیمری است که بدلیل توانایی آن برای ساخت قطعات پیچیده کاربردی استفاده از آن در حوزه های مختلف صنعتی و کاربرد های مهندسی در حال گسترش است.خواص مکانیکی قطعات تولید شده با این روش شدیدا به انتخاب صحیح پارامترهای ساخت بستگی دارد. در این تحقیق به بررسی خواص مکانیکی پلی لاکتیک اسید ساخته شده با روش لایه نشانی مذاب پرداخته شد.اثر سه متغیر فرایندی ساخت از قبیل ضخامت لایه، درصد پرشدگی و دمای صفحه ساخت مورد بررسی قرار گرفت.به این منظور نمونه های آزمایشی در سه سطح درصد پرشوندگی 90،80 ،100 درصد ، ضخامت لایه 150،100، 200 میکرومتر و دمای صفحه ساخت 60، 80، 100 درجه سلسیوس چاپ شده است .زاویه رشته نشانی 45 درجه در نظر گرفته شده است. برای طراحی آزمایش ها از روش طراحی آزمایشات (DOE)به روش تاگوچی استفاده شد.نمونه ها مورد تست ضربه شارپی قرار گرفتند و انرژی شکست نمونه ها بدست آمد . نتایج تجربی نشان می دهد درصد پرشدگی از عامل های اصلی این آزمایش بود که با افزایش آن انرژی شکست افزایش پیدا کرد و در رتبه بعدی ضخامت لایه قرار دارد که با کاهش ضخامت لایه، افزایش انرژی شکست مشاهده شد و دمای صفحه ساخت تاثیری اندکی بر انرژی شکست داشت و در نهایت نتایج در نرم افزار المان محدود بررسی شد.نتایج بدست آمده این تحقیق تصمیم گیری آگاهانه در مورد چاپ قطعات با دوام را در پرینتر با فناوری لایه نشانی مذاب می دهد.

*****************************************************************************************

25- محمد عراقی (شماره دانشجویی: 951273093)

عنوان پایان نامه: بررسی اثر مولفه‌های جریان بر عملکرد یک مبدل حرارتی صفحه‌ای

استاد راهنما: جناب آقای دکتر سعداله

چکیده:

در این تاثیر پارامترهای نهفته در مدلسازی های توربولانسی در جریان داخلی در حالات پایا و ناپایا بر میزان انتقال حرارت و کیفیت آن و نیز میزان کارایی در یک مبدل حرارتی، مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین اثر جهت‌هاي مختلف جریان با آرایشهاي مختلف (جریان گرم یا سرد از قسمت ورودي به خروجی و بالعکس) نیز حین بررسی رژیم‌های توربولانسی رایج برای جریان داخلی مورد بررسی قرار گرفته اند. به این منظور، چندین مورد حل عددی برای بررسی میزان هر یک از پارامترها صورت گرفته و نتایج حاصله در قالب نمودار با یکدیگر مقایسه شده اند. ثابت شد که هرچه دقت مدلسازی و شفافیت این پارامترها در مدلسازی عددی یک مبدل حرارتی بیشتر باشد، مبدل در حل عددی کارایی بیشتری از خود نمایش می‌دهد.

*****************************************************************************************

26- مهدی حمیدی (شماره دانشجویی: 951273035)

عنوان پایان نامه: بررسی تاثیر موجدار شدن کانال انتقال سیال بر ضریب انتقال حرارت از لوله های عمودی داخل کانال

استاد راهنما: جناب آقای دکتر غلامیان

چکیده:

پایان نامه در مورد تاثیرات هندسه¬ی سینوسی کانال بر ضریب انتقال حرارت، تغییرات دما و سرعت و همچنین ضریب لاندن در رینولدزهای مختلف(500 و 1000 و 1500) در جریان آرام میباشد.این مسئله از یک سیال سرد با دمای 288 کلوین و یک کانال که حاوی لوله¬هایی عمود بر جریان آب بوده و دمای ثابت 318 کلوین را دارا میباشند تشکیل شده است.مسئله در حالت دو بعدی و پایا با روش المان محدود گسسته سازی شده و با 47000 المان حل شده است.

*****************************************************************************************

27- علی خشنودراد (شماره دانشجویی: 951273040)

عنوان پایان نامه: بررسی تاثیر یک درصد جرمی نانورس بر روی ورق¬های FML تحت ضربه سرعت پایین

استاد راهنما: جناب آقای دکتر رضوی

چکیده:

در این تحقیق، تاثیر وجود یک درصد جرمی نانورس در ورق¬های FML تحت تاثیر ضربۀ سرعت پایین مورد بررسی قرار گرفته است. صفحات مستطیلی شکل FML به روش لایه گذاری دستی ساخته شده اند و در آن از دو رویه آلومینیوم 2024 و چهار لایه الیاف بازالت به کار رفته است. به منظور استفاده از نانورس در نمونه¬ها از دستگاه اولتراسونیک استفاده شده است و نمونه¬ها به دو دستۀ بدون نانورس و 1 درصد نانورس نسبت به رزین اپوکسی تقسیم شده اند. آزمایش ضربۀ سرعت پایین با استفاده از دستگاه وزنه افتان در انرژی های 14.6 و 22.52 و 27.98 ژول قرار گرفت. نتایج نشان داد که تقویت کننده نانورس در نمونه های حاوی 1درصد جرمی نانورس نسبت به رزین استفاده شده، نیروی تماسی و جذب انرژی بیشتری را نسبت به نمونه¬های بدون نانورس دارند.

*****************************************************************************************

28- رها اوضح (شماره دانشجویی: 951273015)

عنوان پایان نامه: تحلیل المان محدود رشد ترک در نانو کامپوزیت های پلیمری

استاد راهنما: جنب آقای مهندس کمالی

چکیده:

امروزه در تکنولوژی پیشرفته، پلیمر جایگزین فلزات و آلیاژها شده که میتوان به اتومبیل ها، صنایع هوافضا، وسایل خانه و وسایل الکترونیکی اشاره کرد. بررسی شکست کامپوزیت تقویت شده با نانولوله کربنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از آنجایی که آزمایشات تجربی بر روی نانوکامپوزیت ها فرآیندی پرهزینه و زمانبر است، در سال های اخیر روش های محاسباتی تجزیه و تحلیل نانوکامپوزیت‌ها از جمله مکانیک محیط پیوسته به همراه روش اجزاء محدود بسط و گسترش یافته اند. در این پژوهش به مطالعه اثر نانولوله کربنی بر توزیع تنش در نانوکامپوزیت، تأثیر مقدار نانولوله ی نانوکامپوزیت، بر گسترش ترک پرداخته شده است. در کار حاضر، از تحلیل XFEM در نرم افزار آباکوس برای شبیه سازی رشد ترک در صفحه مستطیلی نازک حاوی ترک لبه و ترک مرکزی استفاده شده است. برای شبیه سازی رشد ترک، خصوصیات معادل نانوکامپوزیت پلیمر تقویت شده با CNT به عنوان پارامترهای مدل سازی ورودی انتخاب شده است. نتایج نشان می دهد وقتی درصد وزنی نانولوله کربنی از 0 به 4 درصد وزنی در ماتریس اپوکسی افزایش یابد، مدول الاستیک نانوکامپوزیت افزایش می‌یابد. مشاهده شده است که در کیس های مورد بررسی بیشترین مقدار تنش و کرنش در اطراف ترک رخ میدهد. همچنین مشاهده شده است که در مدل دوم با 4 درصد وزنی نانولوله کربنی، مدل مقدار تنش و کرنش بیشتری را تحمل می کند.

*****************************************************************************************

29- امیر محمد کرمی (شماره دانشجویی: 951273069)

عنوان پایان نامه: تحلیل و بررسی کاهش ارتعاشات در ابزار تراشکاری

استاد راهنما: جناب آقای مهندس استقامت

چکیده:

مقوله ارتعاش ابزار تراش در حین فرایند ماشینکاری یکی از مسائل مهم و محدود کننده‌ی این فرایندهاست که در صورت عدم بررسی و کنترل صحیح به خرابی دستگاه، ابزار و نیز آسیب پرسنل خواهد انجامید. مطالعات متعددی در این حوزه صورت گرفته که این ارتعاشات را تابعی از جنس، ابعاد، سطح مقطع و پیوستگی هندسی و نیز آستانه تشدید (فرکانس طبیعی اول) تعریف می‌کنند. مطالعه حاضر بررسی اثر این پارامترها بر فرکانس طبیعی اول دو دسته ابزار با سطح مقطع دایروی و مربعی با درجه پیوستگی هندسی متنوع است. ثابت می‌شود پارامترهایی مانند جنس و طول ابزار و نیز درجه تقارن سطح مقطع آن تاثیر مستقیم بر کاهش یا افزایش فرکانس تشدید اول ابزار داشته و پارامترهایی مانند پیوستگی هندسی تاثیرات محسوس اما نسبتا غیر مستقیم بر آن دارند.

*****************************************************************************************

30- ردریگ کشیش زاده (شماره دانشجویی: 951273070)

عنوان پایان نامه: بررسی تأثیر رطوبت و دمای هوای ورودی به کمپرسور در چرخه توربین گاز بر عملکرد ترمودینامیکی آن

استاد راهنما: جناب آقای دکتر صفرزاده

چکیده:

توربين‏هاي گازي از جمله تجهيزاتي هستند كه براي توليد توان در نيروگاه‏ها و پالايشگاه‏ها به‌طور گسترده مورداستفاده قرار مي‏گيرند. بر اين اساس افزايش راندمان توربين‏هاي گازي، از اهميت ويژه‏اي برخوردار است. این پایان‏نامه در رابطه با بررسی تأثیر دما و رطوبت هوای ورودی به کمپرسور در چرخه توربین گاز (برایتون) است. در اين پايان‏نامه در ابتدا به شرح توربین‏های گازی، سیکل برایتون، انواع سیکل‏های باز و بسته، تک‌محوری و چند محوری پرداخته‌شده است، همچنین عملکرد اجزای توربین‏های گازی شرح داده است. مبانی مربوط به ترمودینامیک و سیکل‏های ترمودینامیکی توربین‏های گازی نیز شرح داده‌شده‌اند. تأثیر اصلی‏ترین عوامل محیطی یعنی دما و رطوبت بر عملکرد توربین‏های گازی بررسی‌شده است. نتیجه بررسی‏ها نشان می‏دهند که، استفاده از سیستم‏های خنک‏کننده هوای ورودی به توربین هوشمندانه‏ترین روش برای افزایش راندمان توربین‏های گازی و کمپرسور‏های توربین‏ها است. از این رو به ضرورت خنک‏کاری هوای ورودی توربین، و همچنین به متداول‏ترین روش‏های خنک‏کاری –میانی، تبخیری و تبریدی - پرداخته شده است. در آخر با استفاده از داده‏هایی که درباره دمای هوای محیط، انواع سیستم‏های خنک‏کاری، هزینه‏ها و ... از شهرهای جنوبی ایران، در مقالات و نشریات معتبر وجود دارد، بازدهی سیکل ها مقایسه شده‏اند. نتیجه این مقایسه انتخاب بهینه ‏‏ترین روش خنک ‏کاری، یعنی چیلرهای مکانیکی است. نتایج حاصل از این پایان نامه بصورت زیر است: 1. میانگین کاهش بازده حرارتی سیکل توربین گازی % 0.1 به ازای هر 1 درجه سلسیوس افزایش دما است. 2. در دمای 35 درجه سلسیوس، به ازاي هر % 10 افزایش رطوبت نسبی هوا، تنها % 0.1 کاهش راندمان حرارتی سیکل را داریم.

*****************************************************************************************

30- مرضیه ترابی گودرزی (شماره دانشجویی: 951273026)

عنوان پایان نامه: تحلیل عددی انتقال حرارت از طریق لوله فین‌دار داخلی

استاد راهنما: سرکار خانم دکتر صدری

چکیده:

امروزه با توجه به افزایش قیمت مواد دارای انرژی شیمایی و همینطور افزایش هزینه‌های اکتشاف و بهره‌برداری از‌این مواد، بحث صرفه‌جویی و در کنار آن بازدهی بالای دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی، متخصصان ‌این حوزه را برآن داشته که جهت ساخت ماشین آلات و تجهیزات تولید کننده گرما و سرما، به سمت و سوی بازدهی و راندمان حداکثری سوق پیدا کرده و ازعلوم و تکنولوژی بهره ببرند. در‌این راستا پی بردند که مهم‌ترین عامل در‌ این رابطه که بسیار پر اهمیت بوده و علم روز دنیا را به سمت خود سوق داده است، بحث انتقال حرارت و یا افزایش ضریب انتقال حرارت می‌باشد. بر اساس فرمول انتقال حرارت جابجایی یکی از راه‌های افزایش نرخ انتقال حرارت، افزایش سطح انتقال حرارت می‌باشد و از روش‌های علمی‌افزایش سطح در مبدل‌های حرارتی اضافه کردن پره (فین) بر روی سطح لوله‌های ناقل حرارت می‌باشد. در همین راستا انتخاب نوع پره بسیار اهمیت داشته و تاثیر بسزائی در افزایش سطح و سرعت انتقال حرارت‌ایفاء می‌کند. در‌این پروژه سعی برآن است که با استفاده از روش‌های تحقیق مناسب و با بهره از منابع علمی‌مختلف و همچنین بررسی عددی آن‌ها، فین‌های مورد استفاده در ساخت مبدل‌ها و عوامل موثر در بازدهی آن‌ها مورد مطالعه قرار بگیرد.

*****************************************************************************************

31- ایمان امیر احمدی (شماره دانشجویی: 951273012)

عنوان پایان نامه: بررسی اجکتورهای بخار مورداستفاده در سیستم‌های شیرین سازی آب

استاد راهنما: سرکار خانم دکتر صدری

چکیده:

در این پایان نامه جریان بخار آب درون یک اجکتور به‌طور عادی و به وسیله نرم‌افزار فلوئنت مطالعه شده است بخار آب به صورت یک گاز ایده آل در نظر گرفته‌شده است و جریان مافوق صوت درون اجکتور با یک روش بر پایه چگالی تحلیل شده است. هدف از مدلسازی صورت گرفته ارائه شرایط کاری ایده‌آل برای عملکرد اجکتور است. برای این منظور تاثیر عواملی همچون فشار بخار محرک، فشار بخار خروجی و قطر گلوگاه میانی روی کارکرد اجکتور به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت.

*****************************************************************************************

32- فربد خوشرو (شماره دانشجویی: 951273042)

عنوان پایان نامه: مهندسی معکوس پمپ سه پیچی مغروق در روغن به روش ابر نقاط

استاد راهنما: جناب آقای دکتر طباطبایی قمی

چکیده:

ﭘﻤﭗ ﻫﺎ ﯾﮑﯽ از ﭘﺮ ﻣﺼﺮف ﺗﺮﯾﻦ ﻟﻮازم ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﺗﺎ ﺟﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺨﺶ ﻋﻤﺪه‌ای از اﻧﺮژي ﺑﺮق ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺷﺪه ﺻﺮف ﺑﻪ ﮐﺎر اﻧﺪاﺧﺘﻦ اﯾﻦ ﺗﺠﻬﯿﺰات ﻣﯽ ﺷﻮد. ﭘﻤﭗ ﯾﮑﯽ از اﺟﺰاي ﺟﺪا ﻧﺸﺪﻧﯽ ﺻﻨﻌﺖ ﻫﯿﺪروﻟﯿﮏ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ و ﭘﻤﭗ ﻫﺎي ﺟﺎ ﺑﻪ ﺟﺎﯾﯽ ﻣﺜﺒﺖ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ در اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﺑﺎزي ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﭘﻤﭗﻫﺎي ﭼﺮﺧﺸﯽ ﺟﺎﺑﺠﺎﯾﯽ ﻣﺜﺒﺖ ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﻤﭗﻫﺎي دﻧﺪه داﺧﻠﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ ، ﻣﻌﻤﻮﻻً دﺑﯽ ﻟﺤﻈﻪ اي ﻣﺘﻐﯿﺮ دارﻧﺪ. اﯾﻦ وﯾﮋﮔﯽ ﺑﺎﻋﺚ اﯾﺠﺎد ﺻﺪا و ارﺗﻌﺎﺷﺎت ﻧﺎﻣﻄﻠﻮب ﻣﯽﺷﻮد. از ﻃﺮف دﯾﮕﺮ، ﭘﻤﭗﻫﺎي ﺳﻪ ﭘﯿﭻ ﻣﻌﻤﻮﻻً داراي ﺳﺮﻋﺖ ﺟﺮﯾﺎن آﻧﯽ ﺛﺎﺑﺖ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﮐﺎر ﮐﻨﻨﺪ . در ﺻﻨﻌﺖ ﺑﺎﻻﺑﺮ ﻫﺎي ﻫﯿﺪروﻟﯿﮑﯽ اﯾﻦ ﭘﻤﭗ ﯾﮑﯽ از ﭘﺮ ﻣﺼﺮف ﺗﺮﯾﻦ ﭘﻤﭗ ﻫﺎﺳﺖ. عملکرد این دسته از پمپ ها با پروفیل روتور مشخص می‌شود. با توجه به مصرف زیاد این پمپ ها و در جهت خودکفایی تصمیم به مهندسی معکوس و تولید این دسته از پمپ ها گرفتیم. در این پایان نامه شما با روش کار مهندسی معکوس با ابر نقاط آشنا می‌شوید. همچنین اطلاعاتی درباره‌ی پروفیل این نوع از پمپ ها و روش تولید آن ها کسب خواهید کرد.

*****************************************************************************************

33- هادي اسدي (شماره دانشجویی: 951273006)

عنوان پایان نامه: بررسی عملکرد حرارتی یک کلکتور مسطح خورشیدی در شرایط مختلف اقلیمی ایران

استاد راهنما: جناب آقای دکتر صفرزاده

چکیده:

انرژي خورشیدي به عنوان پاک‌ترین، ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین انرژي خدادادي شناخته شده است کلکتورهاي صفحه‌ تخت خورشيدي، ساده‌ترین و پرکاربردترین وسیله براي جمع آوري انرژي خورشیدي و تأمین انرژي گرمایی هستند. این کلکتورها یک مبدل حرارتی‌اند و تبادل حرارت به صورت تشعشع بین خورشید با سیال جاري در لوله هاي کلکتور صورت می‌گیرد. تحقیقات زیادی برای تجزیه و تحلیل عملکرد صفحه تخت و بهبود کارایی آن انجام شده است. در اين پايان نامه، مدل رياضي يک بعدي از عملکرد حرارتي و اپتيکي کلکتور صفحه تخت در حالت پايا بدست آمده است. اين مدل‌سازي در نرم افزار متلب انجام شده است. در اين مدل رياضي اغلب پارامترهاي ساختاري کلکتور و شرايط محيطي آن مي‌توانند به عنوان متغير فرض شوند و تاثير آن‌ها را بر راندمان و دماي خروجي سيال که دو ملاک مهم طراحي کلکتور مي‌باشد، مشاهده گردد. تاثير برخي عوامل بر راندمان و دماي خروجي بررسي شد. همچنين نمودار دماي خروجي سيال و راندمان حرارتي کلکتور مسطح براي برخي از شهرهاي ايران رسم و مقايسه گرديد.

*****************************************************************************************

34- پارسا عسگری (شماره دانشجویی: 951273062)

عنوان پایان نامه: طراحی سیستم تهویه مطبوع ساختمان یک ساختمان در تهران

استاد راهنما: جناب آقای دکتر صفرزاده

چکیده:

حوزه‌ی اصلی کار و تحقیق در این پایان‌نامه پیرامون میزان بار حرارتی ورودی و خروجی یک ساختمان در فصل‌های ‌مختلف سال است. با ورود اطلاعات آب و هوایی منطقه ، نقشه ساختمان و سیستم تهویه مطبوع مناسب ، خروجی بار حرارتی ساختمان را گرفته‌ایم و سپس پکیج مناسب برای‌فضایی دل‌نشین برای‌افراد ساکن در این ساختمان انتخاب کردیم. تمامی‌ تحلیل‌ها در این پایان‌نامه به کمک نرم‌افزار کریر‌هپ انجام گردیده و نتایج استخراج شده‌است.

*****************************************************************************************

35- مهسا سوهانی (شماره دانشجویی: 951273096)

عنوان پایان نامه: بررسی تحلیلی عملکرد ترمودینامیکی موتور احتراق داخلی رفت و برگشتی اشتعال جرقه ای

استاد راهنما: جناب آقای دکتر صفرزاده

چکیده:

از مهم ترین مسائلی که در طراحی موتورهای احتراق داخلی از اهمیت خاصی برخوردار است، کاهش مصرف سوخت، افزایش راندمان و کاهش آلودگی محیط زیست در فرآیند احتراق است. تحقیقات نشان داده است که فرآیند احتراق شدیداً تحت تأثیر میدان جریان سیال داخل سیلندر است. لذا درك درست و صحیح از جریان و خواص آن امکان دستیابی به شرایط بهینه برای فرآیند احتراق را فراهم می¬نماید. در این پروژه ضمن تعریف پارامترهای مهم چرخه موتور مانند توان و انواع آن، گشتاور، فشار موثر متوسط، انواع راندمان و روابط ترمودینامیکی آن‌ها، با استفاده از کدنویسی متلب، محاسبات برای موتور معرفی شده و سوخت ایزواکتان (C8H18)، انجام می¬شود. مقادیر ورودی موتور اشتعال جرقه¬ای 4 زمانه شامل؛ حجم جابجایی 5/2 لیتر، تعداد سیلندر 4، نسبت تراکم 9، راندمان احتراق 100 درصد، راندمان مکانیکی 85 درصد، درصد گازهای باقیمانده از چرخه قبل 4 درصد، و فشار مخلوط سوخت و هوای ورودی به سیلندر 100 کیلو پاسکال در نظر گرفته شده‌است.

*****************************************************************************************

36- امیر حسین ایمانی (شماره دانشجویی: 951273016)

عنوان پایان نامه: طراحی، ساخت و کنترل ربات موازی صفحه ای پنج لینکی (اسکارا پارلل)

استاد راهنما: سرکار خانم دکتر فهیمه طباطبایی نسب

چکیده:

ربات هاي موازي مکانيزم هايي با زنجيره سينماتيکي بسته هستند که در فرم هاي مختلف توسعه داده شده اند. اين مکانيزم ها در کاربردهاي صنعتي مختلفي از قبيل صنايع ماشين کاري، شبيه سازهاي حرکت، ربات هاي پزشکي و ... به کار گرفته شده اند. هدف از این پژوهش مدلسازی، ساخت و کنترل ربات موازی پنج لینکی موازی است. از این رو ابتدا معادلات سینماتیک مستقیم و معکوس ربات استخراج می گردد. ويژگي هاي اساسي شامل تحليل سينماتيک معکوس و مستقيم، تحليل تکينگي و فضاي کاري مورد بررسي قرار گرفته است. پس از اتمام مراحل طراحي، اجزاي مورد نياز براي ساخت ربات فراهم و در آزمايشگاه مونتاژ نهايي شده است. در نهایت نیز برای کنترل و راه اندازی این ربات از برد توسعه آردینو استفاده گردیده است.

*****************************************************************************************

37- سید امیر پویا عراقچی (شماره دانشجویی: 951273059)

عنوان پایان نامه: بررسی ظرفیت جذب انرژی در جدایش اتصالات چسبی

استاد راهنما: جناب آقای مهندس استقامت

چکیده:

اتصالات چسبی از جمله مهمترین و پرکاربردترین انواع اتصالات دائم در صنای مختلف مانند هوافضا، خودروسازی، ساختمانسازی و غیره م یباشد. مزیتهای عالی این اتصالات مانند نسبت استحکام به وزن مناسب، میدان تنش یکنواخت، عدم نیاز به تعمیر و نگهداری قابل توجه و غیره، آنها را نسبت به سایر انواع اتصالات برتر م یسازد. فلذا بررسی مقاومت، آسیب، ظرفیت تحمل بار، ظرفیت جذب انرژی، رفتار مکانیکی و غیره در اتصالات چسبی از اهمیت ویژ های برخوردار است. مدل ناحیه چسبنده به عنوان روشی جهت مدلسازی و شبی هسازی ایجاد و رشد ترک و آسی ب د ر ساز ههای مختلف مکانیکی به خصوق اتصالات چسبی کاربرد فراوانی دارد. لذا جهت بررسی مقاومت برخی اتصالات چسبی مشخص، از مدل ناحیه چسبنده جهت مدلسازی رفتار آسیب و رشد تر ک در چندین نمونه تیر دولبه یکسرگیردا ر 1 استفاده شده است و فرآیند استخراج منحنی کشش جدایش ارائه شده است. چسبهای مختلف جهت بررسی در اتصال انتخاب و - نسبت به نرمی و یا تردی هر یک دست هبندی شده، سپس تحلی لهای عددی جهت بررسی صحت نتایج آزمایشگاهی آزمون مود I بازشدگی از پیش بدست آمده انجام گرفته است. مطابقت مناسبی) خطای 5-15٪ (بین نتایج عددی و آزمایشگاهی مشاهده شده است. پارامترهای مهم مختلفی مانند ظرفیت بار، میزان ظرفیت جذب انرژی، میزان اتلاف انرژی طی فرآیند آسیب و غیره در اتصالات مختلف بررسی و با یکدیگر مقایسه شدهاند. پارامترهای مهم درگیر در اتصالات چسبی مختلف مانند ظرفیت بار، ظرفیت جذب انرژی، انرژی تلف شده طی فرآیند آسیب و غیره بررسی و در اتصالات مختلف مقایسه شد ه اند.

*****************************************************************************************

38- فاطمه عسکرزاده (شماره دانشجویی: 951273061)

عنوان پایان نامه: بررسی تحلیلی عمر خستگی در پره های توربین های بادی از جنس کامپوزیت و مقایسه آن با پره های فولادی (تئوری)

استاد راهنما: جناب آقای مهندس استقامت

چکیده:

در این مطالعه پره یک توربین ۵ مگاوات به طول ۶۵ متر بر اساس مدل ارائه شده توسط آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر آمریکا طراحی و سپس از نظر استحکام و چرخه عمر مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا جنس پره به صورت کامپوزیتی و با الیاف T300 تحلیل شده است. میزان بیشینه تنش در این حالت ۱۰۰ مگاپاسکال و وزن پره ۱۴ تن شد. این پره با جنس فولاد AISI 1045 نیز بررسی شد بدنه پره با ورق به ضخامت یک میلیمتر و اسپار‌های آن با ابعاد ۵ میلیمتر در وب و ۱۵ میلیمتر کپ مدل و تحلیل شد، در این حالت وزن پره ۲۵ تن شد. عمر پره در حالت کامپوزیتی 4E10 و در حالت فولادی 6.2E6 محاسبه شد.

*****************************************************************************************

39- مهدی پور اسماعیلی (شماره دانشجویی: 951273023)

عنوان پایان نامه: انواع سنگ شکن و بررسی سنگ شکن ژیراتوری

استاد راهنما: جناب آقای مهندس استقامت

چکیده:

هدف از تهیه این پایان‌نامه بررسی انواع سنگ شکن ها (Crushers) در صنعت و بطور خاص، سنگ شکن ژیراتوری (Gyratory Crusher) می‌باشد. سنگ شکن ها در صنعت معدن کاربرد بسیار گسترده‌ای دارند و همانطور که از نام آن‌ها پیداست برای خرد کردن انواع سنگ ها با ابعاد مختلف و تبدیل آن ها به قطعات کوچکتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در پایان نامه ابتدا مقدمه ای در رابطه با سنگ شکن ها گفته خواهد شد و پس از آن به بررسی انواع آن ها پرداخته خواهد شد. در ادامه سنگ شکن ژیراتوری با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار می‌گیرد. با استفاده از نرم‌افزار آباکوس سنگ شکن ژیراتوری را مورد تحلیل قرارداده‌ایم که در فصل آخر پایان نامه به آن اشاره خواهیم نمود.

*****************************************************************************************

40- امیر محمد رحیمی (شماره دانشجویی: 951273045)

عنوان پایان نامه: بررسی تاثیر نوع سوخت بر عملکرد ترمودینامیکی موتور احتراق داخلی مبتنی بر چرخه دیزل

استاد راهنما: جناب آقای دکتر صفرزاده

چکیده:

در این پژوهش با استفاده از کدنویسی و برنامه متلب، برای یک موتور چهارزمانه و شش سیلندر 11/7 لیتری توان اندیکاتور، مصرف سوخت ویژه اندیکاتوري، فشار موثر متوسط اندیکاتوری، راندمان حجمی و راندمان اندیکاتوری برای سوخت های ستان (C16H34)، دکان (C10H22)، بیودیزل (C18H34O2 ) و اتانول(C2H6O ) محاسبه شد. محاسبات در محدوده اي از نسبت توازن ها، دورها و نسبت تراکم هایی انجام شد و سپس نتایج به صورت نمودارهایی ترسیم شد.

*****************************************************************************************

41- محمدرضا محرر (شماره دانشجویی: 951273075)

عنوان پایان نامه: بررسی عددی انتقال حرارت جریان درون لوله با شار حرارتی ثابت

استاد راهنما: جناب آقای دکتر صفرزاده

چکیده:

هدف اساسی پروژه بررسی عددی انتقال حرارت در جریان یک لوله برای حالت شار ثابت است،در این پروژه سیال عبور کننده از لوله آب با دمای ۲۲ درجه سانتی گراد در نظر گرفته شده است. حل و بررسی این مسئله در نرم افزار انسیس فلوئنت انجام شده است. جریان آب در لوله تعریف شده آرام می باشد پس برای حل معادلات از شبیه سازlaminar نرم افزار انسیس استفاده شده است.معادلات دیفرانسیل نیز با مشتقات جزئی از روش المان محدود گسسته سازی شده است. شار در طول دیواره ی لوله ثابت میباشد و مسئله به صورت دو بعدی با تقارن محوری نسبت به لوله حل شده است. این مسئله در ۵ عدد رینولدز (600،1000،1460،1800،2000) که در نتیجه تغییرات آن، ۵ سرعت متوسط بدست آمده است. همچنین ۵ عدد برای Q (60،120،180،240،300)که در نتیجه تغییرات آن،۵ عدد مختلف برای شار بدست آمده است.

*****************************************************************************************

42- محمدصدیق جهانی فر (شماره دانشجویی: 951273032)

عنوان پایان نامه: ساخت ربات ناهموارنورد

استاد راهنما: جناب آقای دکتر لقمانی

چکیده:

یکی از مکانیزم‌های مفید برای ساخت ربات‌های ناهموارنورد و ربات‌های پله نورد استفاده از مکانیزم های صلیبی شکل، به جای استفاده از مکانیزم های معمولی است. با استفاده از این نوع مکانیزم ها کمتر شاهد لغزش و گیر کردن ربات در ناهمواری‌ها خواهید بود. در نمونه ساخته شده برای جلوگیری از لغزش چرخ‌ها بر روی پله‌ها، چسب بر روی آن زده شده است تا اصطکاک چرخ با سطوح صیقلی پله‌ها را افزایش دهد. در این پایان نامه به منظور طراحی یک ربات ناهموار نورد از قطعات مکانیکی خاصی استفاده شده است. در واقع این ربات ناهموار نورد قابلیت طی کردن مسیرهای مختلفی نظیر صخره یا سطوحی با فراز و فرودهای متفاوت را دارد. در طراحی این ربات ناهموار نورد موارد مختلفی اعمال شده است که عبارتند از بدنه اصلی، چرخ ها، پایه چرخ ها. طراحی این ربات ناهموار نورد در نرم افزار سالید ورک انجام شده است. در این نرم افزار ابتدا بدنه اصلی ربات ساخته شده و سپس پایه هایی از جنس لوله pvc به آن اضافه شده است. در قسمت جلویی این ربات از دو پایه برای چرخ ها (4 چرخ) استفاده شده است زیرا در ربات های ناهموار نورد لازم است حرکت پذیری قسمت جلویی زیاد باشد تا ربات بتواند سطوح مختلفی را طی کند. از طرفی در طراحی قسمت عقبی به 2 چرخ بسنده شده است زیرا قسمت عقبی ربات ناهموار نورد بیشتر نقش پیش رانش را بر عهده دارد و نیازی به گذر از موانع ندارد.

*****************************************************************************************

43- حامد دشتی آهنگر (شماره دانشجویی: 951273043)

عنوان پایان نامه: بررسی گاردریل کامپوزیتی و مزایای آن نسبت به گاردریل فولادی معمولی

استاد راهنما: جناب آقای دکتر سعیدی

چکیده:

در این پایان نامه طرح جدیدی از گاردریل مورد بررسی قرار گرفت. این طرح جدید در نرم افزار مدل شد و تحلیل های استاتیک و دینامیک بر روی آن انجام شد. در نهایت نتایج با مدل فولادی مقایسه شد. در پایان مقایسه مشخص شد که مدل کامپوزیتی ۶۵٪ وزن کمتری دارد و در هنگام ضربه انرژی بیشتری نیز جذب می‌کند که در مقایسه با مدل فولادی در حین برخورد آسیب کمتری به خوردرو و سر نشین وارد می‌شود.

*****************************************************************************************

44- امیرحسین حسنلو (شماره دانشجویی: 951273097)

عنوان پایان نامه: ساخت استند آموزشی و شبیه سازی سیستم قوای محرکه و ایموبلایزر خودرو مگان

استاد راهنما: جناب آقای دکتر طباطبایی قمی

چکیده:

در این پروژه به هدف آموزش دانشجویان و کارآموزان این عرصه تلاش گردید تا در یک مجموعه ی واحد به صورت تخصصی اجزای مربوط به قوای محرکه به همراه سیستم ایموبلایزر خودرو مگان که از نسل نوین پروتکل های ارتباطی استفاده می کند، پیاده سازی گردد تا آموزش برای عزایزان جویای علم ساده تر و کاربردی تر گردد. همچنین در متن این پایان نامه به بیان دقیق مراحل ساخت این استند و اقدامات انجام گردیده اعم از انتخاب حداقل قطعات مورد نیاز و خرید آنها، طراحی سیستم ها و مکانیزم ها، چالش های پیش رو و نحوه برطرف سازی و حل آنها، مهارت های مورد نیاز برای انجام کار، منابع کاربردی در انجام پروژه، اشکالات مواجه گردیده و نحوه حل آنها و سطح دانش بکار گرفته شده می پردازیم تا در نهایت شاهد روشن نمودن موتور توسط این سیستم و کارکرد صحیح اجزای آن باشیم.

*****************************************************************************************

45- آرش آقاخانی اردهالی (شماره دانشجویی: 951273010)

عنوان پایان نامه: مدلسازی و ساخت ارابه تئو یانسن

استاد راهنما: جناب آقای دکتر لقمانی

چکیده:

هدف این پایان نامه مدلسازی و ساخت یک نمونه ربات با ترکیبی از چرخ و مکانیزم پای تئو یانسن به جهت نشان دادن نحوه‌ی حرکت این مکانیزم می‌باشد. در ابتدا به بررسی و مقایسه مزایا و معایب ربات های چرخ دار و پا دار پرداخته می‌شود و سپس رباتی با ترکیب هر دو المان چرخ و پا ساخته می‌شود. برای مدلسازی و تحلیل سینماتیکی حرکت این ربات از نرم افزار سالیدورک استفاده شده است و ساخت نمونه‌ای از آن با روش برش لیزر ورق پلکسی انجام شده‌است.

*****************************************************************************************

46- حسام الدین حسین زاده (شماره دانشجویی: 951273098)

عنوان پایان نامه: الزامات و راهکارهای طراحی و تقویت لباس فضانوردان با بهره گیری از فناوری نانو

استاد راهنما: جناب آقای دکتر طباطبایی قمی

چکیده:

یکی از چالش های مهم در صنعت فضانوردی امروز، تهیه لباس های مناسب برای فضا نوران جهت انجام ماموریت های مختلف در فضای داخل فضا پیما و خارج فضا پیمادر محیط خلاء میباشد که ضمن تامین امنیت و مصونیت فضانوردان از خطرات موجود، باید قابلیت انعطاف و قدرت عمل حداکثری را برای فضانورد محیا کند. این پژوهش درصدد است ضمن معرفی و دسته بندی انواع لباس فضایی و اجزای مختلف آن، چالش هایی که درباره ایمنی و راحتی لباس های فضایی موجود امروز دنیا مطرح است با تمرکز بر این نکته که سفر های پیش روی فضایی به کرات ماه و سپس مریخ نیاز به لباس هایی ایمن تر و خالی از نواقص لباس های فعلی را نیاز دارد، شناسایی، الزامات تقویت این لباس ها را بررسی و راهکارهایی در جهت رفع این چالش ها با بهره گیری از فناوری نانو ارائه دهد که دروازه‌ی جدیدی از علم را برروی دانشمندان گشوده است.

*****************************************************************************************

47- سهیل بهزادی (شماره دانشجویی: 951273022)

عنوان پایان نامه: فورجینگ چرخ دنده مخروطی

استاد راهنما: جناب آقای دکتر آخوندی

چکیده:

فرایند فورجينگ يا آهنگري از شناخته شده ترين روش های توليد قطعات گوناگون از جنس فلز يا آلياژ هاي مختلف مي‌باشد، امروزه توليد قطعات ريز از قبيل پيچ و مهره گرفته تا روتور توربين ها، چرخ دنده ها و بال هاي هواپيما ها با فرایند فورجینگ امکان پذير است. در تمام روش ‌هاي گوناگون فورج با وارد آوردن نيروهاي مكانيكي و عمدتاً تنش‌ هاي فشاري به مواد خام اوليه و وارد نمودن آن به بیلت خام قطعه، قطعه نهایي توليد می شود. در این مقاله به فورجینگ چرخ دنده ی مخروطی که یکی از انواع چرخ دنده هاست که ظاهری مخروطی شکل دارد و برای انتقال نیرو بین دو محور متقاطع به کار می رود، پرداخته می شود. ساده ترین نوع این چرخ دنده، چرخ دنده ی مخروطی ساده نام دارد که دندانه های مستقیم دارد و کاربرد اصلی آن در ماشین ابزار، دستگاه چاپ و دیفرانسیل خودرو است. برای تولید چرخ دنده های مخروطی به غیر از فورجینگ یا بعد از فورجینگ برای ایجاد قطعه ی نهایی از فرایند ماشین کاری هم استفاده می شود. در این پروژه به شرحی از انواع فورجینگ، مراحل و عوامل موثر بر آن و به طور خاص تر به طراحی مدل فورجینگ چرخدنده ی مخروطی، گرفتن قالب فورجینگ و بررسی و شبیه سازی فرایند فورجینگ این چرخ دنده و تحلیل آن پرداخته شده است.

*****************************************************************************************

ورودی های 96

1- محمد کریمی کلور (شماره دانشجویی: 961273045)

عنوان پایان نامه: تحلیل حرکت جریان حاوی ذره در سیکلون حاوی ذرات

استاد راهنما: جناب آقای دکتر عظیمی فر

چکیده:

جداکننده سیکلونی یکی از جالب‌ترین تجهیزات مهندسی است. این دستگاه بدون قطعات متحرک و در نتیجه عملاً بی‌نیاز از تعمیر و نگهداری است. جداکننده‌های سیکلونی به طور گسترده‌ای در سراسر صنعت استفاده می‌شوند. علاوه بر این، آنها را می‌توان در هراندازه و شکلی طراحی کرد. در این پایان‌نامه یک مدل سه‌بعدی برای شبیه‌سازی جریان ذرات گاز درون سیکلون در نرم‌افزار فلوئنت ورژن 19.3ساخته و به روش اولری - لاگرانژی معادلات حاکم بر آن حل شد. برای مطالعه حریان آشفته از مدل تنش رینولدز (RSM) استفاده و مسیر حرکت ذرات از طریق مدل فاز گسسته (DPM) محاسبه شد. نوسانات سرعت برای بررسی پراکندگی آشفته ذرات با مدل پیاده‌روی تصادفی گسسته (DRW) شبیه‌سازی شد. طبق یافته‌های این تحقیق با افزایش سرعت ورودی افت فشار هم در سیکلون بیشتر می‌شود. همچنین بازدهی سیکلون در جداکردن ذرات بالای 84 درصد بود. این پژوهش نشان می‌دهد که می‌توان از شبیه‌سازی عددی برای مطالعه جریان در سیکلون‌های استفاده کرد.

*****************************************************************************************

2- رضا کریم بیگی داریان (شماره دانشجویی: 961273044)

عنوان پایان نامه: محاسبه زاویه بهینه کلکتورهای خورشیدی

استاد راهنما: جناب آقای دکتر صفرزاده

چکیده:

از مواردی كه امروزه در محافل علمی جهان بیشتر مطرح می شود، بحران انرژی و نیز بحران محیط زیست است. یكی از راهكارهای مقابله با این بحران ها، به كارگیری انرژی های پاک و تجدیدپذیر و به خصوص انرژی خورشیدی است. گردآورهای خورشیدی از پركاربردترین سامانه هایی هستند كه در کشورها برای بهره گیری مستقیم از انرژی تابشی خورشید و حرارت آن به كار گرفته می شود. یكی از مسائلی كه برای استفاده بهینه از این گردآورها بسیار مهم و حیاتی است، اتخاذ زاویه شیب مناسب رو به جنوب است كه حداكثر تابش دریافتی از خورشید را جذب نماید. آنچه این نوشتار در پی آن است، محاسبه زاویه شیب بهینه گردآورهای خورشیدی برای ۳۶ شهرایران با استفاده از یک الگوی ریاضی و همچنین کدنویسی در برنامه متلب و بحث پیرامون آن است. بدین منظور تابش دریافتی ماهانه گردآور خورشیدی تخت، با زوایای گوناگون محاسبه شده و نتایج در قالب نمودار جهت انتخاب زاویه شیب بهینه برای گردآورهای خورشیدی مقایسه و بررسی می شوند. در پایان نتایج بدست آمده برای ۳۶ شهر در دسته های ۴ تایی مرتب شده و در قالب ۱۸ نمودار به مقایسه حداکثر انرژی تابشی قابل جذب ماهانه برای هر شهر و زاویه بهینه متناسب با آن انرژی حداکثری، پرداخته شده است.

*****************************************************************************************

3- محمد حسین پرنده (شماره دانشجویی: 961273011)

عنوان پایان نامه: بررسی روش خنک¬کننده تبخیری در باتری¬های وسایل نقلیه الکتریکی

استاد راهنما: سرکار خانم دکتر صدری

چکیده:

تأثیر خودروهای الکتریکی در کاهش آلودگی هوا و آسیب¬رسانی کمتر به محیط¬زیست بر همه مشهود است. مهم¬ترین چالش این خودروها، تکنولوژی باتری آن¬هاست. به این صورت که افزایش دمای باتری پک¬ها، موجب کاهش راندمان و در بدبينانه-ترين حالت آتش¬سوزي مي¬شود. بهترين بازه دمایی برای عملکرد باتري¬ها، محدوده دمايی 20-40 درجه سانتي¬گراد است. هم¬چنين پارامتر دیگری که باید مد نظر داشت، بیشینه اختلاف دمای بین باتری¬هاست که آن هم باید در محدوده 5-6 درجه سانتی¬گراد باشد. هدف کار حاضر، بررسی خنک¬کاری تبخیری بر روی دما و بیشینه اختلاف دمای باتری¬هاست. به نحوی که تأثیر پارامترهای ورودی هم چون سرعت پاشش آب، دبی آب پاششی، قطر قطرات و تعداد نازل¬¬ها بررسی می¬شود. نتیجه¬ی کلی به این صورت بود که روش اسپری آب به طرز مؤثری دمای بیشینه را کاهش می¬دهد اما از نظر بیشینه اختلاف دما مطلوب نیست. علاوه بر این، تعداد نازل¬ها و تنظیمات مربوط به پاشش آب نقش مهمی در عملکرد خنک کنندگی باتری¬ها دارند. دمای بیشینه با افزایش دبی جریان آب کاهش می¬یابد، اما این روند تغییر به دلیل کاهش میزان تبخیر در میزان جریان زیاد آب ضعیف می¬شود. افزایش دبی آب به دلیل ناهمگن کردن پروفیل دمای هوا یا به عبارت دیگر اختلاف زیاد دمای هوا، برای بیشینه اختلاف دما نامطلوب است. قطرات با قطر کمتر به لطف نسبت بزرگتر سطح تماس نسبت به حجم، بیشتر تبخیر می¬شوند اما به دلیل مدت زمان کوتاه ماندن در حجم کنترل ظرفیت خنک سازی آن¬ها محدود است.

*****************************************************************************************

4- نرگس کاشانی (شماره دانشجویی: 961273040)

عنوان پایان نامه: بررسی عملکرد ترمودینامیکی چرخه ترکیبی بخار-گاز

استاد راهنما: جناب آقای دکتر صفرزاده

چکیده:

در این پروژه، شبیه سازی ترمودینامیکی یک نیروگاه سیکل ترکیبی انجام شده است. برای این منظور از نرم-افزار متلب و ماژول های زیر مجموعه¬ی آن استفاده شده است. تحلیل ترمودینامیکی شامل بررسی تأثیر دمای محیط، نسبت تراکم کمپرسور، دبی جرمی هوا و دمای گازهای ورودی به توربین گاز برروی عملکرد چرخه ی ترکیبی است. افزایش نسبت تراکم بازده سیکل را افزایش میدهد اما باعث افزایش مصرف سوخت هم میشود. افزایش دمای هوای محیط باعث کاهش مصرف سوخت میشود اما بازده حرارتی را کاهش میدهد. افزایش دمای گازهای ورودی به توربین گاز، تاثیر مطلوبی روی بازده سیکل و همچنین مصرف سوخت دارد اما محدودیت هایی از نظر آسیب به تجهیزات برای آن وجود دارد.

*****************************************************************************************

5- فرامرز کاظمی (شماره دانشجویی: 961273041)

عنوان پایان نامه: بررسی انتقال حرارت در جریان خارجی حول اجسام منشوری

استاد راهنما: سرکار خانم دکتر صدری

چکیده:

اجسام در جریان به دو نوع تقسیم می شوند. یکی اجسام خط جریانی و دیگری اجسام ضخیم. جریان سیال در عبور از روی اجسام ضخیم از سطح آنها جدا می شود. این پدیده باعث می شود که فشار در پشت این اجسام بازیابی نشده و گردابه هایی ایجاد شود. این گردابه ها به نوبه خود باعث نیروی درگ می شوند. یکی از عوامل تأثیرگذار بر رژیم جریان حول یک جسم و انتقال حرارت آن با جسم، شکل جسم و سطح مقطعش می‌باشد. در این پایان‌نامه انتقال حرارت همرفت دوگانه (اجباری و آزاد) ناپایدار و جریان سیال بر روی استوانه مثلثی متساوی الاضلاع افقی که تحت جریان متقاطع رو به بالا قرار دارد ، به صورت عددی بررسی می شود. مدل محاسبات یک دامنه مستطیل شکل غیرمحدود دو بعدی با نسبت ابعاد 4/1 است. برای گسسته سازی معادلات همرفت از روش بالادستی مرتبه دوم استفاده شد و الگوریتم SIMPLE به کار گرفته شد. سیال هایی که بررسی شدند هوا (7/0=Pr) و آب (7=Pr) هستند. استوانه مثلثی که تمام اضلاع آن هم دما است، در یک جریان یکنواخت قرار می گیرد. اثر شناوری با استفاده از تقریب بوسنسیک برای چگالی در معادلات ناویر-استوکس گنجانیده شده است. متغیرهای اصلی شبیه سازی بدون بعد، اعداد رینولدز و ریچاردسون ، در محدوده رینولدز بزرگتر از 10 و کوچکتر از 200 و ریچاردسون کمتر از 10 متغیر هستند. کانتورهای گردابه ها و خطوط هم دما برای تفسیر و درک سازوکار فیزیکی اساسی ارائه شدند. شبیه‌سازی عددی با نرم‌افزار انسیس فلوئنت صورت گرفت.

*****************************************************************************************

6- پرهام محقق (شماره دانشجویی: 961273049)

عنوان پایان نامه: تحلیل تهویه مرکز تجاری تفریحی و طراحی اگزاست پارکینگ

استاد راهنما: جناب آقای دکتر عظیمی فر

چکیده:

در این پروژه ، تحت عنوان "تحلیل تهویه مرکز تجاری تفریحی و طراحی اگزاست پارکینگ" تلاش بر محاسبه ی بار های حرارتی و برودتی مورد نیاز برای طراحی و انتخاب سیستم تهویه ی مناسب بوده است . در این پروژه پیشنهاد بر استفاده از سیستم های تهویه فن کویل و سیستم هواساز شده است . سیستم فن کویل مخصوص فضا های بسته و قابل کنترل و سیستم هواساز مخصوص فضا های بزرگتر و ویژگی یک منطقه ای بودن آن . همچنین برای پارکینگ ها جت فن های مناسب با جریان هوای لازم و قابل اطمینان جهت تخلیه دود و اگزاست صحیح انتخاب شد . پارکینگ اول شامل 21 جت فن به طور کلی و 7 جت فن اصلی برای انتقال دبی کل و برای پارکینگ دوم تعداد 9 جت فن به طور کلی و 3 جت فن اصلی با جریان هوای حدود 40000 متر مکعب بر ساعت جهت تخلیه دود و افزایش ایمنی پارکینگ و ساختمان انتخاب شده است .

*****************************************************************************************

7- مهدی مهاجر (شماره دانشجویی: 961273064)

عنوان پایان نامه: بررسی تقویت مخازن تحت فشار تحت بار های دینامیکی

استاد راهنما: جناب آقای دکتر سعیدی

چکیده:

فشار بسيار زياد گازي كه در مخازن تحت فشار وجود دارد باعث ايجاد تنش زيادي به ديواره مخزن مي گردد. در این پروژه ابتدا تحلیل تنش مخزن تحت فشار خودرو از جنس آلومینیوم 2024 (T6) تحت فشار استاتیکی به دو روش تحلیلی و تحلیل به روش اجزا محدود انجام شده و سپس نتایج این دو روش تحلیل با یکدیگر مقایسه شده است. با توجه به اهميت تنش ون مایسز در طراحي اين نوع مخازن، مقایسه روش تحلیل با نرم افزار نشان داد اختلاف نتیجه این دو تحلیل در حدود 5.5 درصد است که اختلاف مطلوبی محسوب می شود. به دلیل خطای کوچک حاصل شده از درستی تحلیل اجزا محدود انجام شده در نرم افزار ANSYS اطمینان حاصل شده است. سپس تحلیل دینامیکی بر روی مخزن در اثر برخورد صفحه صلب و استوانه صلب در مراحلی مجزا به مخزن با سرعت های متداول حرکت خودرو ها که سرعت های 40 و 60 و 80 کیلو متر در ساعت می باشد انجام شده است. در این مرحله از تحلیل تنش های حاصل از فشار داخلی مخزن به عنوان تنش پسماند در نظرگرفته شده و سپس تنش ها در اثر برخورد موانع با سرعت های ذکر شده اعمال شده اند. تنش ایجاد شده در اثر برخورد استوانه صلب با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت با مخزن تحت فشار حدود 46 درصد از مقاومت تسلیم آن بیشتر است. مخزن برای تحمل بار ضربه ای حاصل از برخورد موانع بررسی شده بایستی تقویت شود. تقویت مخزن با اضافه کردن پوسته انجام شده است. برای این پوسته جنس های متداول مختلفی در تحلیل استفاده شده است تا بهترین انتخاب بین این جنس ها انجام شود. در این پروژه جنس های آلومینیوم 2024 و فولاد و کامپوزیت carbon epoxy با استفاده از 3 روش لایه چینی مورد تحلیل قرار گرفته است. نتیجه این تحلیل ها نشان می دهد که پوسته های کامپوزیتی با هر روش لایه چینی وزنی بسیار کمتر از وزن پوسته آلومینیومی و فولادی را ایجاد می کنند. از بین 3 روش لایه چینی انجام شده کمترین وزن اضافه شده مربوط به زاویه لایه های 0 و +45 و -45 و 90 درجه می باشد و در این حالت مقدار وزن اضافه شده 18.36 درصد وزن مخزن می باشد.

*****************************************************************************************

8- مهدي عظيميان فرد قهرودي (شماره دانشجویی: 961273032)

عنوان پایان نامه: بررسی عملکرد ترمودینامیکی برج خنک‌کننده یک نیروگاه بخار

استاد راهنما: جناب آقای دکتر صفرزاده

چکیده:

در پایان نامه حاضر یک برج خنک‌کن مرطوب برای خنک‌کردن آب گرم کندانسور یک نیروگاه حرارتی در نظر گرفته‌شد. معادلات حاکم شامل معادلات بقای جرم و بقای انرژی برای آن نوشته شد و سپس در محیط نرم‌افزار متلب تحلیل انجام گرفت. تأثیر دمای هوای محیط، رطوبت نسبی هوای محیط و دمای آب گرم ورودی به برج خنک‌کن برای دبی‌های جرمی 600، 700 و 900 کیلوگرم بر ثانیه بر راندمان حرارتی برج خنک‌کن، دبی جرمی هوا و نرخ تبخیر آب بررسی شد. برای اعتبارسنجی از داده‌های یک تحقیق عددی مبتنی بر داده‌های تجربی برج خنک‌کن نیروگاه حرارتی رامین استفاده شد که خطای 4/11 درصد مشاهده شد.

*****************************************************************************************

9-پارسا عرب (شماره دانشجویی: 961273031)

عنوان پایان نامه: بررسی اثر نیروهای موثر بر ذرات در جریان حاوی ذره روی یک صفحه تخت

استاد راهنما: جناب آقای دکتر عظیمی فر

چکیده:

انتقال ذرات جامد در جریان سیال،یک پدیده رایج در طبیعت بوده و نمونه معمول آن در علم هیدرولیک انتقال رسوب می باشد. در پژوهش حاضر با استفاده از یک مدل عددی بر اساس نرم افزار انسیس فلوئنت،به شبیه سازی دو بعدی جریان حاوی تک ذره روی صفحه تخت پرداخته شده است.رویکرد اتخاذ شده در شبیه سازی،به صورت اویلری-لاگرانژی بوده که در آن فاز پیوسته به صورت اویلری و با روش حجم محدود و ذره به صورت لاگرانژی و با روش ردیابی ذرات شبیه سازی می شوند. نتایج نشان می دهد در ارتفاع تزریق یکسان برای ذره، متناسب با افزایش سرعت اولیه ذره،سرعت میانگین ذره نیز به ازای نیروهای مختلف لاگرانژی افزایش می یابد اما در شرایطی که سرعت اولیه ذره یکسان است، هر چه ارتفاع تزریق ذره بالاتر برود،با توجه به موقعیت ذره،گاها سرعت میانگین ذره قدری کاهش می یابد.همچنین در شرایطی که ارتفاع تزریق و سرعت اولیه ذره یکسان باشد؛تاثیر نیروهای گرادیان فشار و جرم افزوده به مراتب بیشتر از نیروهای ترموفورتیک و سافمن بر میانگین سرعت ذره است.

*****************************************************************************************

10-مریم نوری رج (شماره دانشجویی: 961273057)

عنوان پایان نامه: تحلیل جریان در سیکلون

استاد راهنما: جناب آقای دکتر عظیمی فر

چکیده:

در کاربردهای صنعتی، جداسازی ذرات از هوا بسیار مورد توجه است. این موضوع یا به دلیل با ارزش بودن این ذرات است و یا اینکه این ذرات برای سلامتی و یا محیط زیست مضر هستند. یکی از روشهای جداسازی ذرات در صنعت استفاده از سیکلون می باشد. سیکلون با هندسه ساده ای که دارد هزینه ساخت پایینی داشته و چون هیچ گونه قطعه متحرکی ندارد هزینه تعمیر و نگهداری آن هم اندک می باشد. در پژوهش حاضر، ابتدا اجزا و نحوه عملکرد سیکلون مطرح میشود. سپس اهمیت استفاده و کاربردهای سیکلون در صنعت آمده است. در ادامه و در فصل دوم مروری بر پژوهشهای پیشین و صورت گرفته است. در فصل سوم به تئوری و معادلات فاز پیوسته یعنی هوا، شامل معادله پیوستگی، مومنتوم، آشفتگی بیان میگردد. همچنین فرآیند حل عددی، مرزی و حلگرهای مناسب تشریح شده است. در فصل چهارم هم خروجی های حاصل از تحلیل سیکلون مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند. فصل پنجم هم به جمعبندی اختصاص دارد.

*****************************************************************************************

11-علی فرامرز بختیاری (شماره دانشجویی: 961273034)

عنوان پایان نامه: انواع مدلسازی تَرَک در سازه‌ها جهت تحلیل ارتعاشی

استاد راهنما: جناب آقای دکتر لقمانی

چکیده:

وجود ترک در سازه‌ها، باعث تغییر رفتار دینامیکی سازه می‌شود و مواردی از قبیل دامنه و فرکانس ارتعاش را تغییر می‌دهد. روش‌های متفاوتی برای بررسی رفتار سازه ترک‌دار وجود دارد. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین این روش‌ها، تحلیل ارتعاشی می‌باشد. تحلیل ارتعاشی، خود می‌تواند به روش‌های مختلفی صورت گیرد که یکی از بهترین و کارآمدترین این روش‌ها، روش‌های تحلیلی می‌باشند. این پایان‌نامه، برخی از روش‌های مدلسازی و شناسایی ترک در سازه‌ها را مورد بررسی قرار داده و به تشریح آن‌ها پرداخته است. این روش‌ها، عموما تحلیلی می‌باشند و با استفاده از معادلات ریاضی، معادلات دیفرانسیل، مکانیک شکست، ارتعاشات، اجزای محدود و ... بدست آمده‌اند. مقایسه‌ای بین نتایج بدست‌آمده از دو روش مدلسازی‌های ترک جهت تحلیل ارتعاش طولی صورت گرفته‌است. با مقایسه نتایج، به خطای کمتر از 0.5 درصد دست یافتیم که می‌تواند خطای قابل قبولی برای صحه گذاشتن بر دقت بالای این روش‌ها باشد.

*****************************************************************************************

12- پیمان کشتکاری (شماره دانشجویی: 961273046)

عنوان پایان نامه: مدل‌سازی و شبیه‌سازی عملکرد حرارتی یک هواگرمکن خورشیدی مسطح

استاد راهنما: جناب آقای دکتر صفرزاده

چکیده:

در اين پروژه، یک هوا گرم‌کن مسطح خورشیدی به طول 2 متر ، عرض 1 متر و عمق 10 سانتی‌متر در نظر گرفته شد و سپس مدل‌سازی شد. به این منظور، برای هر يک از اجزاي آن معادله انرژي نوشته شد. پس از تحلیل نمودار ها نتایجی حاصل شد که برخی از آن ها عبارتند از : در جریان آرام نسبت به جریان آشفته، دمای اجزای مختلف کلکتور و دمای هوای خروجی افزایش می‌یابد. در جریان آشفته نسبت به جریان آشفته، نرخ گرمای مفید به هوا و راندمان حرارتی بیشتر است. با افزایش شدت تابش خورشید، دمای اجزای مختلف هواگرمکن و دمای هوای خروجی افزایش می‌یابد.

*****************************************************************************************

13- الهه قناعتی (شماره دانشجویی: 961273038)

عنوان پایان نامه: مدل‌سازي و شبيه‌سازي عملکرد ترمودینامیکی یک آب شیرین‌کن

استاد راهنما: جناب آقای دکتر صفرزاده

چکیده:

در پژوهش حاضر، یک نمونه سیستم آب شیرین کن مدل‌سازی شده است. به اين منظور قوانين بقاي جرم و ترموديناميک براي هر يک از فرآيندها و قانون دوم ترموديناميک براي چرخه نوشته شده‌است. برای تحلیل معادلات حاکم و تعیین راندمان انرژی، راندمان اگزرژی و نسبت جرمی آب شیرین حاصل، یک کد در نرم‌افزار متلب نوشته شد و سپس تأثیر عواملی مانند نسبت فشار پمپ، دمای گرمکن و دمای هوای محیط بر عملکرد این سیستم آب‌شیرین‌کن بررسی شده‌است. براساس این مطالعه، با افزایش نسبت فشار پمپ، راندمان انرژی و اگزرژی افزایش می یابد و با افزایش دمای هوای محیط و نیز دمای گرمکن، راندمان اگزرژی کاهش می‌يابد. همچنين با افزایش نسبت فشار پمپ، حرارت داده¬شده به آب توسط گرمکن کاهش و نسبت جرمی آب شیرین افزایش می یابد.

*****************************************************************************************

14- سپهر قاسمیان (شماره دانشجویی: 961273036)

عنوان پایان نامه: تقویت ستون‌های بتنی با پوسته‌های کامپوزیتی تقویت کننده

استاد راهنما: جناب آقای دکتر سعیدی

چکیده:

هدف در پژوهش‌ها و انجام تحقیقات علمی و معتبر در این پایان نامه‌، مستحکم کردن سازه‌های بتنی مثل ستون‌ها با پوسته‌های تقویت‌کننده است. هدف از انجام تحقیقات در این پایان‌‌نامه، تقویت ستون‌های بتنی با پوسته‌های کامپوزیتی است و باید به آزمون و خطای فراوان بهترین لایه‌چینی را انتخاب نمود. با بررسی لایه‌چینی‌های مختلف، لایه‌چینی [015]S به عنوان لایه‌چینی بهینه و مطلوب انتخاب شده است چون علاوه بر افزایش قابل توجه نیرو، جرم و قیمت کل این لایه‌چینی هم خیلی بالا نمی‌رود و چه بهتر که این لایه‌چینی با جنس کربن به کار برده شود چون کامپوزیت‌کربن هرچند که نسبت به کامپوزیت شیشه، شکل‌پذیری کمتری از خود نشان می دهد و قیمت کامپوزیت کربن هم از شیشه بالاتر است ولی از طرف دیگر استحکام نهایی و جرم کامپوزیت‌کربن از شیشه پایین‌تر است.

*****************************************************************************************

15- علی رحیمی (شماره دانشجویی: 961273020)

عنوان پایان نامه: شبیه سازی عددی سیستم ترمز و انتقال حرارت ناشی از اصطکاک لنت با دیسک در ترمز دیسکی

استاد راهنما: جناب آقای مهندس سید حسین استقامت هنزایی

چکیده:

دیسك و لنت از مهمترین اجزاء سيستم ترمزي هر خودرویي مي باشد. در هنگام ترمزگيري انرژي جنبشي و حرارتي خودرو در ناحيه تماسي دیسك و لنت به گرما تبدیل مي شود كه بخش اعظم آن در دیسك و لنت پخش گردیده و باعث بالا رفتن دما مي شود. هدف اصلي این تحقيق، تحليل ترمومكانيكي و بررسي توزیع تغییرات پارامتر دما ، تنش و سرعت بين لنت و دیسك در ترمزهاي دیسكي با به دست آوردن الگویي مناسب جهت شبيه سازي با استفاده از نرم افزار آباکوس ، بمنظور بهينه سازي و ارتقاء طراحی و تحلیل سيستم ترمز دیسكي مي باشد. به همين منظور مدل سه بعدي از دیسك و لنتها شبیه سازی و شرایط بارگذاری و مرزي با توجه به نوع سيستم ترمز بر روي آن اعمال شده است. در این تحلیل به طورکامل به بررسی و شناسایی تغییرات پارامترهای اصلی و تاثیرگذار بر سیستم ترمزگیری پرداخته و نحوه تغییرات کانتوری و نموداری و نیز مقادیر بحرانی آنها نشان داده شد. همچنین در این تحلیل جهت نزدیک شدن شبیه سازی عددی به واقعیت، سیستم به صورت کوپل دینامیکی تنش با دما و خواص حرارتی تعریف گردید و نیز به ازای ضریب اصطکاک های مختلف، که خود عامل ایجاد حرارت و افزایش دما در مجموعه ترمز می باشد، تغییرات پارامترهای موثر بررسی و تفسیر گردید.

*****************************************************************************************

16- فراز اسحق بیک فرد (شماره دانشجویی: 961273004)

عنوان پایان نامه: تحلیل کاربرد آلیاژ حافظه دار در مکانیزمی مهندسی شده از انگشت طبیعی انسان

استاد راهنما: جناب آقای دکتر سعیدی

چکیده:

علم طراحی در مجموعه علوم مهندسان، همواره رشدی عجین با علم مواد بشر در طول تاریخ داشته و امروزه کارآمد سازی مواد هوشمند یکی از مرزهای علوم مهندسی و دانش حرفه ای آن را شامل میشود. امروزه یکی از حوزه های تحقیقی مهم در کاربرد آلیاژهای حافظه دار، پژوهش بر کاربری آن در نقش یک محرک میباشد. بنابراین با الهام گیری از انگشت بیولوژیکی انسان و استفاده از آلیاژ حافظه دار در نقش محرک آن، این پژوهش به مشابه کثر زیادی از مراجع آن، در پی بهینه سازی مکانیزمی مهندسی شده از انگشت طبیعی انسان میباشد. هدف بهینه سازی با درنظر گرفتن سیر تحقیقات این حوزه، امکانات موجود و کاربرد پژوهشی انتخاب شده و برای بیان مراحل پژوهش شده هدف مذکور، تیترهایی موضوعی در قالب چندین فصل با مقدمه های اختصاصی تدارک دیده شده است.

*****************************************************************************************

17- ساغر قاسمی (شماره دانشجویی: 961273035)

عنوان پایان نامه: طراحی دستگاه تستر آب‌بند مکانیکی

استاد راهنما: جناب آقای دکتر رضوی

چکیده:

همانطور که قلب به عنوان حیاتی¬ترین عضو بدن با عملکردی شبیه به پمپ وظیفه انتقال خون به اجزاء مختلف بدن را به عهده دارد، انتقال مایعات در واحد های صنعتی به عهده پمپ ¬ها می‌باشد. پمپ های سانتریفوژ از پر کاربرد ترین پمپ ها در صنعت هستند. یکی از انواع این پمپ، پمپ شناور الکتریکی است. پروتکتور با استفاده از آب بند های مکانیکی و تراست بیرینگ علاوه آب‌بندی پمپ شناور الکتریکی، ارتباط پمپ شناور الکتریکی با محیط را حفظ می‌کند. آب بند های مکانیکی از مهمترين و حساسترين قسمت پمپ ها مي‌باشند كه در صورت عملكرد درست، مانع از نشت سيال پمپ شونده به فضاي اطراف مي‌شوند که موجب ایمنی بیشتر می‌شود همچنین در صنايع مختلفي مانند نفت ، گاز ، پتروشيمي و صنايع غذايي كاربرد گسترده اي دارند. در این پایان نامه دو نمونه دستگاه تستر آب‌بند مکانیکی با توجه به خواسته های طراحی با استفاده از نرم افزار قدرت‌مند سالیدورکس برای پروتکتور پمپ شناور الکتریکی طراحی شد

*****************************************************************************************

18- مانوئل پوریادگاریان (شماره دانشجویی: 961273012)

عنوان پایان نامه: بررسی انتقال حرارت جابجایی طبیعی در فین¬های مستطیلی

استاد راهنما: سرکار خانم دکتر صدری

چکیده:

سطوح گسترده یا فین¬ها اجسامی هستند که به منظور بهبود انتقال حرارت به¬کار می¬روند. فین¬ها با افزایش سطح مقطع، باعث افزایش تبادل حرارت با محیط اطراف می¬شوند که مقاومت حرارتی کاهش و در نتیجه انتقال حرارت بهبود می¬یابد. در سالیان اخیر مطالعات فراوانی بر تاثیر هندسه و ابعاد فین¬ها بر انتقال حرارت جابجایی انجام شده است. فین¬ها انواع مختلفی دارند که در این پایان¬نامه به بررسی اثر ارتفاع و فاصله بین فین¬های مستطیلی شکل بر انتقال حرارت جابجایی پایا خواهیم پرداخت. شبیه سازی به¬کمک نرم¬افزار تجاری انسیس فلوئنت انجام می¬شود. نتایج، نشان می¬دهند که افزایش ارتفاع فین¬ها باعث بهبود انتقال حرارت و همچنین افزایش ضریب انتقال حرارت و کاهش فاصله بین فین¬ها باعث کاهش ضریب انتقال حرارت خواهد شد.

*****************************************************************************************

19- دانیال رحیمی گزورعلیا (شماره دانشجویی: 961273021)

عنوان پایان نامه: شبیه سازی عددی جاذب های انرژی و بررسی رفتار انها تحت بارگذاری ضربه ای و مقایسه میزان جذب انرژی مقاطع مختلف

استاد راهنما: جناب آقای دکتر رضوی

چکیده:

امروزه به منظور کاهش خسارات ناشی از برخورد در صنایع مختلف نظامی ، حمل و نقل و ... از جاذب‌های انرژی استفاده می‌کنند. سازه‌های جدار نازک محبوب‌ترین سازه‌هایی هستند که به عنوان جاذب انرژی به صورت مقاطع مختلف استفاده می‌شوند. در این تحقیق به بررسی عددی و مقایسه جاذب‌ها با مقاطع مختلف دایره ای، مربعی، شش ضلعی، مخروطی و مربعی زاویه دار تحت بارگذاری ضربه‌ای در نرم افزار آباکوس پرداخته شده است. مقاطع جدار نازک به دلیل وزن کم ، هندسه ساده و راحتی ساخت و نیز مکانیزم فروریزش کارآمد دارای ظرفیت جذب انرژی بالایی هستند. همچنین در این تحلیل نحوه شبیه سازی مقاطع جاذب به صورت گام به گام در نرم افزار آباکوس بررسی شد. به این صورت که نحوه تغییرشکل و نیز پارامترهای موثر در میزان کارآمدی جاذب ها شناسایی و تفسیر گردید. با مقایسه ی نتایج عددی، به این نتیجه رسیدیم که مقطع مخروطی شکل بین مقاطع دیگر لهیدگی متقارن تر و ظرفیت جذب انرژی و میزان کارآمدی بالاتری دارد. یکی از اهداف مهم در جاذب‌های انرژی کاهش نیروی بیشینه اولیه و افزایش ظرفیت انرژی می‌باشد به همین دلیل در ادامه به ارائه یک مدل بهینه با ایجاد شیار و سوراخ در هندسه پروفیل مخروطی شکل پرداخته و مشاهده شد که در این حالت با افزایش طول لهیدگی ، نیروی ماکزیمم اولیه کاهش و راندمان و ظرفیت جذب انرژی مقطع افزایش چشم گیری پیدا کردند.

*****************************************************************************************

20- مبینا شهسواری علیوجه (شماره دانشجویی: 961273027)

عنوان پایان نامه: شبیه سازی کامپیوتری پارامترهای مؤثر بر دمای محصولات احتراق ورودی به مبدل کاتالیزوری یک موتور احتراقی درونسوز رفت و برگشتی اشتعال جرقه ای

استاد راهنما: جناب آقای دکتر صفرزاده

چکیده:

در این پایان نامه، یک موتور احتراقی درون سوز اشتعال جرقه ای 4 زمانه و 8 سیلندر با حجم جابجایی 4/6 لیتر، نسبت تراکم 9، راندمان حجمی 95 درصد، طول مانیفولد خروجی 8/1 متر، قطر داخلی و خارجی مانیفولد خروجی به ترتیب 6 و 5/6 سانتیمتر با سوخت ایزواکتان (C8H18) در نظر گرفته شد و یک کد کامپیوتری در نرم افزار MATLAB نوشته شد و تأثیر پارامترهای مانند سرعت دورانی موتور، نسبت هم ارزی سوخت و هوا، دمای دیواره مانیفولد خروجی، دمای گازهای خروجی از سیلندر و قطر داخلی مانیفولد خروجی بر دمای گازهای ورودی به مبدل کاتالیزوری بررسی شد. با افزایش هر یک از پارامترهای سرعت دورانی موتور، دمای دیواره مانیفولد خروجی، قطر داخلی مانیفولد خروجی و دمای گازهای خروجی از سیلندر، دمای گازهای خروجی از مانیفولد خروجی که به مبدل کاتالیزوری وارد می شوند، افزایش می یابد. همچنین با افزایش نسبت هم ارزی مخلوط سوخت و هوا، دمای گازهای خروجی از مانیفولد خروجی که به مبدل کاتالیزوری وارد می شوند، به مقدار ناچیزی کاهش می یابد.

*****************************************************************************************

21- مهدی خوشنویس (شماره دانشجویی: 961273015)

عنوان پایان نامه: ضربه ي سرعت پايين به تير هدفمند شده

استاد راهنما: جناب آقای دکتر رضوی

چکیده:

آسيب ضربه با سرعت كم از مهمترين مسائل ي است كه در مواد كامپوزيت ي صنايع نظام ي و عمران بكار گرفته مي شود. كامپوزي تهاي فيبري ورقهاي محكم ي هستند كه در معرض تنشهاي ناشي از بار ضربه استفاده ميشوند تا آسيب ضربه را با استفاده از رزي نهاي سخت و مقاوم كاهش دهند. در اين مقاله برخورد گلوله با سرعت كم به 2 تير با لايه بندي هدفمند و 1 تير فولاد ي صورت گرفته است و نتاي ج تنش ها و كرنش هاي تيرها مورد بررسي قرار گرفته تا ثابت كني م گاه ي اوقات برخي مواد هدفمند جايگزين خوبي در صنعت بجاي تيرهاي فولادي هستند و نتاي ج اين تحقيق با نتاي ج مقاله هاي سيد عليرضا مهاجراني و فرشاد اكبري پناه مقاي سه شده است.

*****************************************************************************************

22- سبا رادنیا (شماره دانشجویی: 961273019)

عنوان پایان نامه: بررسی راهکار های افزایش راندمان کولر آبی

استاد راهنما: سرکار خانم دکتر صدری

چکیده:

سرمایش تبخیری بر پایه‌ی تماس آب با هوای خشک اتفاق می‌افتد و در طی آن قطرات آب با هوا ادغام شده و گرمای نهان هوا توسط قطرات آب گرفته می‌شود تا دمای هوا کاهش یابد. قطرات آب نیز با گرفتن گرما به بخار تبدیل و همراه هوا وارد محیط ساختمان می‌شوند . در این سیستم، پوشال‌ها توسط آب مرطوب می‌شوند تا سطح تماس قطرات آب با هوا افزایش یابد. سرمایش تبخیری برای کاربرد در مناطق با آب و هوای خشک و نیمه خشک (مثل ایران) بسیار مناسب است. در این پروژه با روش تجربی و تحقیق میدانی در آزمایشگاه کارخانه سَوَلانِ سبز به بررسی راهکار‌های افزایش راندمان کولر آبی در شرایط مختلف پرداختیم و کولر آبی را در شرایط سرعت و دماهای ورودی متفاوت، استفاده از پوشال‌هایی با ضخامت مختلف و همینطور در حضور سایبان و بدون سایبان آزمایش کردیم و به این نتیجه رسیدیم که در زمان استفاده از پوشال دولایه راندمان بهتری نسبت به پوشال تک‌لایه داریم و همچنین کولرآبی در حضور سایبان عملکرد بهتری از حالت بدون سایبان داشت.

*****************************************************************************************

23- مهرداد یزدیان ثابت (شماره دانشجویی: 961273061)

عنوان پایان نامه: بررسی اثر پارامترهاي چاپ بر استحکام فشاري قطعات چاپشده به روش لایه نشانی ذوبی

استاد راهنما: جناب آقای دکتر آخوندی

چکیده:

به‌ طورکلی استفاده از پرینترهاي سه‌بعدي در صنعت در چند سال اخیر بسیار افزایش ‌یافته است و مهمترین دلیل آن این است که توانایی ساخت قطعاتی با اشکالی پیچیده را ممکن کرده که به‌طورمعمول با روشهاي رایج در صنعت غیرممکن یا بسیار دشوار و سخت بوده است. حال با توجه بررسی‌هاي صورت گرفته و نتایج آزمایش‌ها میتوان متوجه شد بیشتر حد تحمل نیروي فشاري مربوط به شکل پر شوندگی triangle است و میتوان با تغییر درصد در این نوع پر شوندگی آن را به نتیجه مطلوب رساند هرچند اگر در نظر دارید مقاومت در تمام جهات پخش‌شده و افزایش یابد بهترین نوع پر شوندگی نوع gyroid است.

*****************************************************************************************

24- سید محمدرضا دیباجی (شماره دانشجویی: 961273018)

عنوان پایان نامه: طراحی و ساخت ترکمتر دیجیتال

استاد راهنما: جناب آقای دکتر لقمانی

چکیده:

هدف از تهیه این پایان نامه طراحی و ساخت یک نمونه اچار پرکاربرد در صنعت به نام ترکمتر دیجیتال است که به اپراتور ها هنگام بستن پیچ در خط تولید یا به مکانیک ها هنگام بستن پیچ سرسیلندر در خودرو ها کمک می کند که پیچ را بیش از اندازه گشتاور مورد نیاز سفت نکنند یا به عبارت دیگر از بریدن پیچ جلوگیری میکند ساخت این محصول به دو بخش الکترونیکی و مکانیکی تقسیم میشود که بخش الکترونیک دستگاه شامل لودسل و دو سنسور برای نمایش وزن است و قسمت مکانیک شامل طراحی و ساخت دسته و بدنه برای اچار بود که در نهایت با کمک استاد راهنما موفق به ساخت این اچار شدم.

*****************************************************************************************

25- سهراب زینال زاده (شماره دانشجویی: 961273024)

عنوان پایان نامه: تحلیل دمایی موتور دیزل

استاد راهنما: سرکار خانم طباطبایی نسب

چکیده:

در این پایان نامه به تحلیل دمایی یک موتور دیزل 12 سیلندر در زمان احتراق به کمک روش اجزا محدود و نرم افزار ANSYSمیپردازیم. همچنین سعی بر این شده که فرضیات، استراتژی حل و روش مدلسازی به صورت مرحله به مرحله بیان شده و در انتها نتایج با رسم شکل و نمودار توضیح داده شوند. در گزارش پیش رو، یک بلوکه 12 سیلندر دیزل با ساده سازی در نحوه بارگذاری، مورد آنالیز حرارتی قرار گرفت، نتایج بین 0 تا 300 ثانیه مورد استخراج قرار گرفت و برای این بازه زمانی توزیع دمای جسم استخراج گردید. همچنین برای انجام بررسی بیشتر ناحیه بین دو سیلندر نیز بطور خاص مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت و نمودار دما بر حسب زمان برای آن استخراج گردید.

*****************************************************************************************

26- مجتبی شاهواروقی (شماره دانشجویی: 961273026)

عنوان پایان نامه: شبیه سازی عددی نورد ورق و بررسی پارامتر های موثر در آن

استاد راهنما: جناب آقای دکتر طباطبایی قمی

چکیده:

فرآیند نورد یکی از متداولترین فرآیند های تولید جهت ساخت قطعات با ابعاد و شکل های متنوع می باشد و بیشترین سهم را در روش های شکل دادن و تولید انواع محصولات فلزی به خود اختصاص داده است. در این تحقیق به بررسی شبیه سازی عددی المان محدود فرآیند نورد دو مرحله ای ورق، تحت 4 غلتک دوار به جهت ایجاد ضخامت نهایی در نرم افزار آباکوس پرداخته شده است. در این تحلیل به جهت افزایش پایداری و نوآوری به تعریف 4 غلتک به منظور نورد دو مرحله ای تا رسیدن به ضخامت نهایی در فیزیک مسئله پرداخته شد. نحوه شبیه سازی نورد ورق به صورت گام به گام در نرم افزار آباکوس بررسی شد و در نهایت نتایج عددی و کانتوری پارامتر های مختلف در زمان های مختلف، در المان ها، گره ها و مسیر های مشخص بررسی گردید . در نهایت به این نتیجه رسیدیم که پارامتر اصطکاک سطوح و سایز مش بندی تاثیر به سزایی در چگونگی فرآیند نورد و مقدار عددی پارامتر های تعیین کننده دارد. از طرفی نتایج بدست آمده مدل سه بعدی نورد دو مرحله ای ورق با سطح مقطع مستطیلی در این مطالعه می تواند برای تجزیه و تحلیل فرآیند نورد سرد ورق قبل از پیاده سازی عملی آن، گزینه مناسبی جهت اطمینان در رسیدن به هدف ساخت تلقی گردد.

*****************************************************************************************

ورودی های 97

1- آتنا پروین (شماره دانشجویی: 971273010)

عنوان پایان نامه: افزایش توانایی های طراحی مهندسان مکانیک از طریق بازی جدی مبتنی بر متدولوژی نوآوری نظام یافته (TRIZ)

استاد راهنما: جناب آقای دکتر سعداله

چکیده:

طراحی مهندسی باید از مهندسین تحقیق و توسعه مکانیک حمایت کند تا نسل بعدی سیستم¬های فنی را طراحی کنند. این وظیفه یکی از وظایف حیاتی مهندسان مکانیک است تا شرکت¬ها را برای تغییرات اساسی در بازار آماده کنند. بنابراین هدف از تهیه این پایان¬نامه، افزایش توانایی¬های طراحی مهندسان مکانیک است. بدين منظور، از بازی جدی تکنوفلیکت بهره بردیم. بازی جدی تکنوفليکت، یک بازی چالش حل تضاد فنی، مبتني بر متدولوژی TRIZ است. در انجام بازی، که روش تحقیق میدانی پژوهش بود، با جامعه آماری 23 نفر دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک و با انتخاب يک محصول اصلي (ویلچر برقي) به توليد ايده و حل تضاد پرداخته شد. سپس با استفاده از پرسشنامه های داده شده در قبل و بعد بازی، تحلیل های آماری بر روی داده-های بدست آمده از بازی انجام شد. داده های پرسشنامه¬ها دارای چهار بخش اصلی بودند که به چندین روش مختلف تحلیل و بررسی شدند. نتایج بدست آمده از تحلیل¬ها نشان داد که پس از انجام یک دور بازی، دانشجویان مهندسی مکانیک در حوزه دانشی و کیفیت و کمیت ایده¬پردازی بهبود یافته¬اند، یا به عبارت دیگر، توانايي طراحي آنها از طریق بازی جدی بهبود و افزایش یافته است.

*****************************************************************************************

۲- سیاوش تقوی (شماره دانشجویی: 971273014)

عنوان پایان نامه: طراحی بهینه مکانیزم بادامک و پیرو با استفاده از الگوریتم بهینه‌سازی

استاد راهنما: جناب آقای دکتر سعداله

چکیده:

مکانیزم بادامک و پیرو یک شکل پروفیلی است که روی یک شفت نصب شده است که باعث حرکت یک اهرم یا پیرو می شود. بادامک ها برای تبدیل حرکت چرخشی به خطی (حرکت رفت و برگشتی) استفاده می شوند. سیستم بادامک و پیرو در طیف گسترده ای از دستگاه ها مانند مکانیزم های بادامک ماشین های اتوماتیک، سیستم های حامل، نوار نقاله، ماشین های صحافی و ... استفاده می‌شوند. طراحی بهینه مکانیزم بادامک به دلیل کاربردهای صنعتی جایگزین به عنوان یک مکانیزم بسیار دقیق، یکی از مباحث جالب در مکانیک تماس(contact mechanics) است. هدف این تحقیق بهینه سازی مکانیزم بادامک و پیرو با سه هدف اصلی کوچک کردن اندازه بادامک، کاهش حداکثر گشتاور ورودی مورد نیاز برای به حرکت در آوردن بادامک که مستقیما راندمان مکانیکی را افزایش می‌دهد و کاهش حداکثر تنش تماسی بین بادامک و پیرو می‌باشد. در این تحقیق به منظور دستیابی به این اهداف، الگوریتم بهینه سازی چرخه آب مورد استفاده قرار گرفت و بعد از تعیین قید های مورد نظر برای سیستم، تاثیر عوامل مختلفی همچون زاویه فشار، شعاع دایره مبنا، میزان افست(انحراف از مرکز) و ... مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج بدست آمده برای متغیرهای طراحی بهینه شده، برای ترسیم زاویه فشار مناسب، شعاع انحنا و تنش تماسی در مراحل چرخش بادامک استفاده می‌شوند. در نهایت پروفیل بهینه شده بادامک نیز ترسیم شده است. این نتایج اطلاعات سودمندی در جهت بهینه سازی بادامک و پیرو و افزایش راندمان و کاهش اندازه پیرو و گشتاور اولیه بادامک به ما می‌‌دهد.

*****************************************************************************************

۳- کیارش محمدی (شماره دانشجویی: 971273051)

عنوان پایان نامه: بررسی ترمودینامیکی سیکل بهبودیافته کالینا

استاد راهنما: سرکار خانم دکتر صدری

چکیده:

سیستم چرخه کالینا چشم انداز امیدوارکننده‌ای را برای تولید برق با استفاده از منابع گرمایی با درجه پایین ارائه می دهد که چرخه‌های تولید برق قدیمی قادر به پیاده سازی آن نیستند. این پروژه با هدف بررسی پتانسیل بهره‌برداری از منابع گرمایی با درجه پایین از قبیل انرژی‌های زمین گرمایی برای تبدیل به انرژی الکتریکی، یک چرخه تولید برق اصلاح شده و بهبودیافته بر اساس KCS-34 را پیشنهاد می¬کند. در این نوآوری، یک توربین فشار پایین به کمک یک فلاش تانک جدید با افت فشار کم، در حد فاصل میکسر تا رکوپراتور دوم، به چرخه اضافه گردید. برای کشف مزایا و محدودیت‌های بالقوه تغییرات پیشنهادی در تضاد با KCS-34، مدل‌سازی ترمودینامیکی و تحلیل حساسیت انجام شده است. تأثیر پارامترهای متفاوت بر عملکرد کلی چرخه، تجزیه و تحلیل می‌شود. نتیجه نشان می دهد که با افزودن یک توربین جدید، می‌توان مقدار قابل توجهی انرژی از حلقه آمونیاک-آب استخراج کرد و این تصحیح عملکرد می‌تواند عملکرد ترمودینامیکی برتری را در مقایسه چرخه اصلی KCS-34 ارائه دهد. با کاهش فشار ورودی توربین به 58% و غلظت آمونیاک به 80 درصد، راندمان چرخه اصلاح شده به حداکثر مقدار 17 درصد می‌رسد. افزایش 32/4% را می توان در مقایسه با KCS-34 معمولی که در شرایط مشابه کار می‌کند به دست آورد.

*****************************************************************************************

4- امیرعلی شفیعیان (شماره دانشجویی: 971273036)

عنوان پایان نامه: بررسی تأثیر پارامترهای هندسی بر روی ضریب انتقال حرارت و دمای خروجی مبدل فین تیوب

استاد راهنما: سرکار خانم دکتر صدری

چکیده:

با افزایش قطر فین در رینولدز ثابت، سرعت جریان کاهش خواهد یافت، از طرفی زمانی که سرعت در حال کاهش است، نرخ انتقال حرارت نیز در حال کاهش می باشد. با توجه به معادله (4-3) با کاهش انتقال حرارت و افزایش سطح مقطع فین، ضریب انتقال حرارت نیز کاهش خواهد یافت. از طرفی با کاهش ضریب انتقال حرارت نیز دمای خروجی کاهش خواهد یافت. زمانی که فین‌ها در یک آرایش نزدیک به هم قرار گیرند، یعنی گام طولی کم شود. ضریب انتقال حرارت h و دمای خروجی کاهش خواهد یافت. شدت توربولانس جریان به تغییر سرعت و فاصله بین فین‌ها وابسته خواهد بود، که در نهایت سبب کاهش ضریب انتقال حرارت و دمای خروجی خواهد شد. در کل می توان گفت که تغییرات ضریب انتقال حرارت و دمای خروجی با تغییر گام طولی کم و قابل صرف نظر می باشد. زمانی که فین‌ها در یک آرایش نزدیک به هم از لحاظ گام عرضی قرار گیرند، یعنی گام عرضی کم شود. ضریب انتقال حرارت h و دمای خروجی افزایش خواهد یافت. به دلیل اینکه شدت توربولانس جریان اطراف فین¬ها افزایش یافته و باعث ایجاد ناحیه توربولانس قوی و تشکیل گردابه‌هایی در کنار فین‌ها شده که سبب افزایش سرعت جریان در این نواحی خواهد شد. در نهایت سبب افزایش ضریب انتقال حرارت و دمای خروجی خواهد شد.

*****************************************************************************************

5- محمد ماستری فراهانی (شماره دانشجویی: 971273049)

عنوان پایان نامه: طراحی دستگاه تست ارتعاش گرم

استاد راهنما: جناب آقای مهندس کمالی

چکیده:

مبدل کاتالییستی یا کاتالیزو یکی از تجهیزاتی است که در مسیر اگزوز خودرو قرار می‌گیرد و ذرات آلاینده ناشی از احتراق خودرو را تجزیه کرده و به مواد و عناصر کم خطرتر برای محیط زیست تبدیل می‌کند. مبدل کاتالیستی از صفحات حفره‌دار سرامیکی یا از فلزات ساخته شده و درون یک پوسته عمدتا فولادی دوکی شکل در مسیر اگزوز قرار می گیرد. استفاده از کاتالیزور نتیجه‌ی مستقیم روی هوای پاک دارد و از انتشار زیاد گاز‌های گلخانه‌ای جلوگیری می‌کند. این پایان‌نامه روش تست دوام ارتعاش گرم کاتالیزور (Thermal Vibration Resistance) را بررسی می‌کند. در این روش تست، کاتالیزور تحت ارتعاش با دامنه، شتاب و فرکانس مشخصی قرار گرفته در دماهای تعیین شده‌ای به مدت ۳۵ ساعت تست می‌شود. دبی جریان هوای داغ عبوری از کاتالیزور نیز می‌بایست در طول تست مقدار ثابت 300 کیلوگرم بر ساعت باشد. با توجه به تست پلن در نظر گرفته شده، برای طراحی چنین دستگاه تستی ابتدا باید یک سیستم تولید ارتعاش برای ایجاد فرکانس ارتعاشی تعیین شده در نظر گرفته شود و بعد از آن یک سیستم گرمایش و دمنده برای ایجاد دبی و دمای مورد نیاز برای تست کاتالیست در نظر گرفت. سپس یک فیکسچر برای نگهداری کاتالیست در طول انجام تست طراحی می‌شود. چالش اصلی در این طراحی، فرکانس، شتاب، دما و دبی بسیار بالای در نظر گرفته شده در طرح تست است.

*****************************************************************************************

6- نیلوفر بیگی (شماره دانشجویی: 971273008)

عنوان پایان نامه: تحلیل معادلات حاکم بر مدل تماسی هرتز در سلول سرطان سینه MCF-7

استاد راهنما: جناب آقای دکتر لقمانی

چکیده:

در دهه‌های اخیر در راه‌های درمان برخی بیماری‌های کمتر شناخته شده و شایع مانند سرطان هم پیشرفت چشمگیری حاصل شده است. نانومَنیپولِیشِن از جمله فرآيندهای مورد استفاده در حوزه‌ی نانو است که با کاوش سطح ذرات بیولوژيکی و تحلیل اطلاعات در دو فاز مختلف به استخراج ويژگی‌های بافت‌های سلولی می‌پردازد. میکروسکوپ نیروی اتمی ابزار مورد استفاده در اين فرآيند می‌باشد که از طريق تماس نوك سوزن با بافت سلولی در حین حرکت تیرك و با اندازه‌گیری تغییرات جابه‌جايی و نیرو به بررسی ويژگی‌های مکانیکی بافت سلولی می‌پردازد. در اين پژوهش نانومنیپولیشن سلول سرطانی سینه ام‌سی‌اف-7 با هدف يافتن مدول يانگ بافت، با میکروسکوپ نیروی اتمی به صورت تجربی صورت گرفته است. پس از استخراج نتايج تجربی به مدل‌سازی و محاسبه‌ی نیرو و زمان بحرانی با در نظر گرفتن مدل‌ تماسی هرتز از بین مدل‌های ارائه شده از جمله مدل تماسی هرتز، پیتی و سی‌اُاس، پرداخته شده است. هدف اصلی این پایان‌نامه بررسی معادلات حاکم بر خواص مکانیکی سلول سرطانی است. شناخت ويژگی‌های مکانیکی بافت سلولی از جمله مدول يانگ و مقايسه‌ی تفاوت‌های ايجاد شده پس از بروز بیماری، سبب ايجاد روش‌های نوين در شناخت، کنترل و درمان اين بیماری می‌گردد.

*****************************************************************************************

7- علی کنگرانی فراهانی (شماره دانشجویی: 971273048)

عنوان پایان نامه: طراحی ساخت زیره کفش با پرینتر سه بعدی

استاد راهنما: جناب آقای دکتر رضوی

چکیده:

با پیشرفت صورت گرفته در این علم نسبتا نو پا در آینده نزدیک از این روش در تولیدات تیراژ بالا نیز استفاده خواهد شد.اما در حال حاضر برای تولید در تیراژ بالا روشی مناسب نیست و با توجه به تایم زیاد پرینت زیره جایی برای توجیح ندارد و صرفا برای آماده سازی نمونه های کانسپت و اولیه برای کاهش هزینه قالب سازی استفاده میشود.

*****************************************************************************************

8- امیرحسام یوسفی (شماره دانشجویی: 971273062)

عنوان پایان نامه: بررسی عددی و تئوری اصول طراحی و انتخاب مواد اولیه مخازن (CNG) مورد استفاده در خودرو ها

استاد راهنما: جناب آقای دکتر طباطبایی قمی

چکیده:

استفاده از گاز طبیعی فشرده(CNG) به عنوان سوخت جایگزین خودروها ، باعث کاهش آلودگی هوا می گردد. به منظور ذخیره سازي این گاز در خودرو آن را تا فشار مشخصی، درون مخازن نگهداري می کنند. در خودروهاي سواري معمولا از مخازن فولادي استفاده می شود. این مخازن باید در فرآیندی بدون استفاده از تکنولوژی جوش و بدون درز ساخته شوند و از آنجایی که مخزن طی عمرکاری خود با شرایط مختلف و سخت مواجه می شود این الزام را ایجاد می کند که در برابر سخت گیرانه ترین شرایط آزمون قرار گیرد. ما هم در این مقاله ضمن بررسی عددی و تئوری این مخازن به شبیه سازی و طراحی یک نمونه واقعی توسط نرم افزار های متلب، سالیدورک وآباکوس پرداخته ایم. در این پروژه تلاش شده است به ارائه اطلاعات کلیدی درمورد طراحی و انتخاب مواد اولیه و چیدمان آزمون ها در مراحل مختلف تولید اشاره شود. این نوشتار می تواند بستر مناسبی را به منظور آشنایی با چالش های پیش روی سازندگان طی فرآیند تأمین مواد اولیه، ساخت و عرضه مخازن CNG فراهم آورد.

*****************************************************************************************

9-هلیا زارع (شماره دانشجویی: 971273031)

عنوان پایان نامه: طراحی و ساخت آتل مچ توسط پرینتر سه بعدی

استاد راهنما: جناب آقای مهندس استقامت

چکیده:

فرآیند ساخت سنتی آتل های سفارشی از زمان شروع استفاده تا پایان قرن هجدهم به سختی پیشرفتی داشته است. تکنیک های جدید ساخت و مواد جدید می تواند به مدرن کردن این روش درمان شکستگی کمک کند. فرآیندهای سنتی آتل بندی وابسته به مهارت و غیرقابل برگشت هستند و سطح رضایت بیمار در طول توانبخشی همواره به دلیل ساختار سنگین و تهویه ضعیف اسپلینت ها کاهش می یابد. آتل های معمولی حجیم و نامناسب هستند و در نتیجه باعث ایجاد ناراحتی آشکار برای بیماران در طول درمان می شوند. تمیز و خشک نگه داشتن آتل ها دشوار است، از این رو، خطر گسترش عفونت نیز افزایش می یابد. برای غلبه بر این مشکلات، استفاده از فناوری چاپ سه بعدی در سال های اخیر پیشنهاد شده است. هدف از تهیه و تنظیم این پایان‌نامه ساخت آتل مچ با استفاده از تکنولوژی چاپگر سه‌بعدی است که در این روش هوا قابلیت ورود به آتل را دارد و از بروز خارش جلوگیری میکند. همچنین نسبت به آتل های سنتی وزن سبک‌تر و استفاده راحت تری دارد. ویژگی جدید تعبیه شده در این آتل این است که به دلیل توخالی بودن آن می‌تواند با آب پر شود و بعد از وصل‌شدن به کمپرسور یا قرار گرفتن در فریزر به‌عنوان بهبود ورم از آن استفاده شود. ابتدا آتل در برنامه سالید ورک مدل‌سازی شده و سپس با نرم‌افزار کیورا با ایجاد پل ارتباطی بین طراحی و چاپگر سه‌بعدی، قطعه پرینت و ساخته شده است.

*****************************************************************************************

10-امیر حسینه فراهانی (شماره دانشجویی: 971273022)

عنوان پایان نامه: ماشینکاری برودتی (تاثیر استفاده از خنک کننده برودتی در فرایند ماشینکاری)

استاد راهنما: جناب آقای مهندس استقامت

چکیده:

استفاده از خنک کننده سنتی از جمله آب صابون داری مخاطرات زيست محیطی و انسانی می باشد، بنابراين بايد از چرخه تولید حذف يا تغییراتی در ساختار آن به منظور رفع اين مشکلات اعمال گردد. استفاده از روش ماشینکاری خشک يا بکارگیری ابزارهای مقاوم در برابر حرارت يا استفاده از خنک کننده های دوست دار محیط زيست که روش برودتی هم يکی از اين روش ها می باشد به منظور رفع مشکلات فوق در حال گسترش می باشد. ماشینکاری برودتی یک روش نوین ماشینکاری است که درآن با استفاده از یک مایع برودتی مانند نیتروژن، آرگون، اکسیژن، هیدروژن، هلیوم و ... به براده برداری قطعات می پردازد. همچنین استفاده از روش برودتی موجب افزايش صافی سطح در مقايسه با دو روش ماشینکاری خشک و آب صابون می شود. در این تحقیق تاثیر فرایند ماشینکاری برودتی فولاد ضدزنگ AISI 440C بر زبری سطح، سختی سطح، شکل شناسی براده و الگوی سایش ابزار در مقایسه با ماشینکاری خشک مورد بررسی قرار گرفته و نتایج بدست آمده نشان می دهد با استفاده از ماشینکاری برودتی، زبری سطح فولاد ضدزنگ AISI 440C حتی در سرعت پیشروی بالا به میزان قابل توجهی کاهش و صافی سطح بهبود یافته است. افزایش نرخ پیشروی تاثیر منفی بر زبری سطح داشته و با افزایش سرعت پیشروی زبری سطح بیش از 100 درصد افزایش داشته است. در بحث شکل شناسی براده نیز مشخص می شود که با تسهیل شرایط ماشینکاری در فرایند برودتی در یک سرعت برشی و سرعت پیشروی یکسان، میزان سوختگی سطحی براده و میزان چروکیدگی و انباشت مواد در سطح داخلی براده به طور قابل توجهی کاهش یافته است. همچنین الگوی سایش ابزار در ماشینکاری برودتی، گودال فرسایش در سطح براده بوده و باعث افزایش 400 درصدی طول عمر ابزار در شرایط یکسان در ماشینکاری برودتی نسبت به روش ماشینکاری خشک شده است.

*****************************************************************************************

11-علی کاظمی (شماره دانشجویی: 971273046)

عنوان پایان نامه: شناسایی تکنولوژی و طراحی بازوی برج حمل پاتیل ریخته گری پیوسته

استاد راهنما: جناب آقای مهندس کمالی

چکیده:

در این پایان نامه ابتدا به معرفی ریخته گری پیوسته و تکنولوژی و عملکرد مربوط به بازوی برج پاتیل گردان پرداخته شد و این بازو در نرم افزار CATIA مدلسازی شد و در نهایت مدل طراحی شده در نرم افزار ABAQUS تحلیل شد و مقدار تنش و جابجایی بازو هنگام اعمال نیرو به بازو مورد بررسی قرار گرفت و راه حل هایی برای کاهش میزان تنش و کاهش جابجایی بازو پیشنهاد شد.

*****************************************************************************************